Svensk teknik minskar miljöpåverkan i Baltikum

Det stora litauiska bussbolaget Kauno Autobusai blir först i Baltikum med system från svenska Pilotfish för ett mer ekonomiskt körsätt.

Delar av kollektivtrafiken i Litauens näst största stad Kaunas utrustas med ecodrivingsystemet Pilotfish Fuel Economy. Det rör sig om ett antal bussar som drivs med lokalt producerad biogas.

Ordern till Kauno är ett steg in på marknaderna i östra Europa för Göteborgsföretaget Pilotfish Networks.

– Det är det första systemet för ecodriving som vi levererar utanför Sverige, och en bra referens för oss som ger oss gott hopp om affärer även i närliggande större länder, säger Tomas Gabinus, vd för Pilotfish Networks.

Tekniken mäter och redovisar effekterna av ett förändrat körsätt. Eftersom det återkopplar direkt till varje förare blir det ett effektivt och uppmuntrande verktyg för att stimulera en varaktig beteendeförändring.

Men det är inte bara förbrukningen av drivmedel som påverkas positivt. Ett mjukare körsätt leder också till mindre slitage och lägre kostnader för underhåll. Därför förbättras bussföretagets hela ekonomi.

Kauno Autobusai är helägt av staden Kaunas i södra Litauen. Det är Baltikums fjärde största stad, med drygt 350 000 invånare. Kollektivtrafikbolaget, som grundades redan 1934, har närmare 500 anställda och 139 bussar i trafik.

Affären med gasbussarna i Kaunas har blivit möjlig inom ramen för det EU-finansierade programmet Baltic biogas bus project som pågår fram till oktober i år. Projektet syftar till att minska miljöpåverkan från kollektivtrafiken och stärka den baltiska regionens konkurrensfördelar. Pilotfish teknik för ecodriving är inte specifikt kopplat till gasdrivna fordon. Systemet kan användas på alla typer av fordon.

Precis som alla andra tillämpningar från Pilotfish bygger Fuel Economy på plattformen Vechicle OnLine. Det betyder att kunder som satsar på ecodriving även kan dra nytta av teknikens övriga fördelar. Den gör det möjligt för fordonen att kommunicera i realtid med företagets olika it-system.

För mer information om tekniken från Pilotfish och affären med Kauno Autobusai i Litauen, kontakta Tomas Gabinus: 073-3224011, tomas.gabinus@pilotfish.se

PILOTFISH NETWORKS AB; Pilotfish erbjuder system och tillämpningar som gör europeisk kollektivtrafik mer effektiv. Med huvudkontor och utvecklingsavdelning i Göteborg är bolaget mitt inne i en internationell expansion. Pilotfish produkter bygger på en standard som utvecklats inom det europeiska samarbetsprojektet EBSF.