Falubandet PyraKite släpper ny remix och hittar nya målgrupper på Pindify

Nu släpper Falubandet PyraKite en ny remix av låten Popcorn Brain med artisten Whhyy. Den nya remixen släpps först på den digitala plattformen Pindify. Samtidigt är PyraKite mitt uppe i arbetet med arbetet med ett nytt album som blir uppföljare till bandetssenaste album, 7 steps

Digitalisering är en av framgångsfaktorerna bakom Falubandet PyraKite. Bandmedlemmarna träffas enbart när det är dags för inspelning av nytt material, annars jobbar de på var sin ort med internets hjälp. Nu har de anslutit sig till den nya digitala plattformen Pindify som en del i sin satsning och för att bli mer tillgängliga både lokalt och internationellt. Pindify är en digital plattform för livsstil, underhållning och media där kreatörer och innehållsskapare samlar allt sitt content på ett ställe. Här tjänar kreatörerna pengarvia prenumeration, e-handel och finansiella tjänstersom donationer, sponsoring och delägarskap.

– Vi grundade Pindify just för att artister som Pyrakite ska kunna få en möjlighet till rättvis ersättning för sin musik och sitt kreativa content på internet, säger Christoffer Wallin, grundare och CEO på Pindify, som lanserades officiellt under 2018.

–Vi kom i kontakt med Pindify genom Dalapop, som är en resurs-och produktionscentrum för populärmusik i Dalarna, som hade en workshop för yrkesaktiva musiker här i Falun. Det lät spännande och vi blev sugna på att testa, säger Henning Winberg, låtskrivare och producent i PyraKite.

PyraKite består av Henning Winberg, låtskrivare och producent, Robert Säll,gitarr, Christoper Anderzon,bas,och Henrik Ståhlberg på trummor. De har spelat tillsammans i nästan 15 år och känner varandra väl. Bandmedlemmarna bor nu på olika håll i landet och träffas nästan bara när det är dags för inspelning av nytt material. Däremellan håller de kontakten via emailoch skapar musik på var sitt håll som de senare skickar över till varandra.
– Det kommer från att vi har jobbat så länge ihop, vi vet exakt hur vi låter och vart vi har varandra. Annars hade det nog inte gått att jobba på det här sättet, säger Henning Winberg.

–Vår bedömning är att det att på Pindify blir lättare för oss att hitta nya målgrupper och lyssnare jämfört med de andra stora plattformarna. Vi hoppas också kunna hitta nya krossmediala samarbeten, det hade varit intressant, säger Henning.

Under fjärde kvartalet 2019 lanseras Pindify internationellt, bland annat genom en offensiv kampanj som tagit fram i samarbete med Chimney Group och Tailify.
– Vi har haft ambitionen att bygga världens bästa digital plattform för världens kreatörer inom livsstil, underhållning och media – och det har vi gjort, säger Christoffer Wallin.

Citat

Säger Henning Winberg, PyraKite