Arbetsgivare fortsatt tveksamma till digital rekrytering

Ny rapport från PION Groups Workspace Recruit visar att resurskrävande traditionella rekryteringsprocesser sätter orimligt tryck på mellanchefer och mindre organisationer.

Rekryteringsrapporten 2024 från Workspace Recruit visar på ett stort kunskapsglapp hos många av de 519 chefer och rekryterare som Novus intervjuat inför årets rapport. Överlag är man överens om vad som är det största problemet – 84% uppger att uppgiften att hitta rätt kandidater är allra viktigast och allra svårast.

Däremot skiljer sig uppfattningarna om vad som bäst skulle förenkla rekryteringsprocessen markant. 25% av cheferna och rekryterarna tror att ”personliga möten med kandidaterna från start” skulle lösa problemet. Ungefär lika många (23%) svarar dock ”Vet ej”. Jenny Sandén är IT- och marknadschef på Workspace Recruit:

”Båda svaren signalerar att tidsbrist är en viktig och problematisk faktor i rekryteringsprocessen. Dessvärre visar statistiken att en fjärdedel av respondenterna inte har en aning om hur man ska kunna lösa problemet och en annan fjärdedel föreslår en lösning som i själva verket skulle förlänga rekryteringsprocessen ytterligare.”

Drygt 70% av respondenterna har en negativ uppfattning om digitala rekryteringsverktyg och 0% (!) har svarat ”Jag ser ingen nackdel”.

”Respondenterna tror att digitala rekryteringsprocesser minskar den personliga kontakten och gör det svårare att se kandidaternas personlighet. Det visar att de inte riktigt har förstått var i rekryteringsprocessen digitala verktyg gör mest nytta och minst skada. En vettig digital komponent i en rekryteringsprocess frigör tid, tid som kan användas för personliga möten med fler kandidater”, säger Jenny Sandén.

Jenny Sandén jenny.sanden@roirekrytering.se eller 073-5208711

Om Rekryteringsrapporten 2024

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Workspace Recruit och Pion Group.
Syftet med undersökningen är att förstå och skapa insikter för rekryterande chefers behov när de rekryterar. Rapporten kartlägger även kandidaternas behov, beteende och inställning till rekrytering/rekryteringsprocesser.

Av informanterna är 519 chefer med ansvar för rekrytering på företag med minst 10 anställda och 1041 är kandidater mellan 18 och 64 år.

Om Workspace Recruit

Workspace Recruit grundades 2009 med visionen att förändra rekryteringsbranschen. Genom att använda teknik för att skapa en plattform, ett Workspace, som möter de behov som inte bara uppdragsgivare har utan även hjälper rekryteringskonsulter och kandidater. Workspace Recruit är också en del av ett större sammanhang - en del av PION Group som äger en rad olika bolag inom kompetensbranschen som sammantaget har 3 000 anställda och omsätter cirka 2 miljarder SEK.

Om PION Group

PION Group är en företagsgrupp som arbetar för att maximera människors och företags förmåga att prestera på högsta nivå genom kompetens, teknik och strategi. Namnet PION kommer från det engelska ordet pioneer som betyder föregångare, entreprenörer och nybyggare. PION Group finns i Sverige, Norge och Finland och representerar företag som arbetar med Consulting inom bland annat IT, Tech och Strategy samt Interim Management, Executive Search, HR-Tech och även rekrytering och bemanning.

PION Groups verksamhet bedrivs under varumärkena QRIOS, Poolia, Uniflex, Workspace Recruit, Whippy, Dreamwork, Lisberg Executive Search, Roi Rekrytering och Student Node. Koncernens moderbolag PION Group AB är noterat på̊ Nasdaq Stockholm, Small Cap. För mer information, besök www.piongroup.se.