Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2023

PION Group växer med 6 procent och omsatte 532 MSEK med ett justerat EBITA-resultat på 3,3 MSEK (0,6%) under första kvartalet 2023. Kvartalet är belastat med kostnader av engångskaraktär på 13,2 MSEK vilket resulterar i att EBITA-marginalen är minus 1,9 procent (4,8) och EBITA-resultatet landar på -9,9 MSEK (24.0) MSEK.

Kvartalsperioden januari – mars

• Intäkterna uppgick till 532 (504) MSEK, motsvarande en tillväxt om 6 procent, varav 1 procent organisk.
  • Justerat EBITA är 3,3 MSEK och EBITA marginalen 0,6 procent. Poster av engångskaraktär uppgår till 13,2 MSEK.
  • EBITA uppgick till -9,9 (24,0) MSEK och EBITA marginalen till -1,9 (4,8) procent
  • Rörelseresultatet uppgick till -12,4 (23,3) MSEK och rörelsemarginalen till -2,3 (4,6) procent.
  • Periodens resultat uppgick till -11,8 (20,8) MSEK.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till     -0,24 (0,44) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -5,4 (12,0) MSEK, motsvarande -0,11 (0,25) SEK per aktie.

• Med tillträde den 3 januari har PION Group förvärvat 100 procent av aktierna i Dreamwork Scandinavia AB för totalt 47,5 MSEK varav 35,5 MSEK erlagts kontant och 12,0 MSEK i PION Group B-aktier.
  • Den 17 januari förvärvade PION Group 40 procent av aktierna i Whippy AB för 4 MSEK i kontant betalning.
  • Den 15 mars 2023 beslutade PION Group AB:s styrelse att avsluta verkställande direktören Jan Bengtssons uppdrag och inleda rekrytering av en permanent ersättare. Styrelsen beslutade också att utse Mats Kullenberg som tillförordnad verkställande direktör och koncernchef tills ny verkställande direktör har rekryterats, samt att utse Anna Bäcklin till vice VD för PION Group.

Informationen i denna delårsrapport är sådan information som PION Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2023 klockan 14.30 (CEST).

För ytterligare information kontakta:
Mats Kullenberg, vd och koncernchef PION Group AB, mats.kullenberg@piongroup.se
, +46 (0)70-377 45 42

Om PION Group

PION Group är en företagsgrupp som arbetar för att maximera människors och företags förmåga att prestera på högsta nivå genom kompetens, teknik och strategi. Namnet PION kommer från det engelska ordet pioneer som betyder föregångare, entreprenörer och nybyggare. PION Group finns i Sverige, Norge och Finland och representerar företag som arbetar med Consulting inom bland annat IT, Tech och Strategy samt Interim Management, Executive Search, HR-Tech och även rekrytering och bemanning. PION Groups verksamhet bedrivs under varumärkena QRIOS, Workspace Recruit, Whippy, Poolia, Dreamwork, Lisberg Executive Search, Roi Rekrytering, Uniflex och Student Node. Koncernens moderbolag PION Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm, Small Cap. Läs gärna mer på www.piongroup.se .