Audi väljer Pirelli som leverantör av originaldäck för nya A4

Nya Audi A4 och Audi A4 Avant räknades till höjdpunkterna under den internationella bilmässan IAA 2015 i Frankfurt. Bilarna beskrivs som starkare, smartare och effektivare än de tidigare modellerna. När det gäller utvecklingen av originaldäck för de båda modellerna lutar sig B9-ingenjörerna vid Audis huvudkontor i Ingolstadt än en gång mot samarbetet med Pirellis experter.

Inledningsvis har Pirelli erhållit följande homologeringar till senaste Audi A4 och Audi A4 Avant för sommardäcket i Ultra High Performance-segmentet, Pirelli Cinturato P7:

• 205/60R16 92W

• 225/50R17 94Y
  • 225/50R17 98Y XL

• 245/40R18 93Y

• 245/40R18 97Y XL

• 225/50R17 98Y XL

Premiumdäcket CINTURATOTM P7 ALL SEASON har också blivit homologerad för Audi A4 och Audi A4 Avant i följande dimensioner:

• 205/60R16 96V XL

• 225/50R17 98V XL

• 225/50R17 94H

• 245/40R18 97H XL

Sist men inte minst har Pirelli dessutom erhållit följande homologeringar för vinterdäcket i Ultra High Performance-klassen, Pirelli Sottozero Serie III för senaste Audi A4 och Audi A4 Avant:

• 225/50 R17 94H

• 225/50 R17 98H XL

• 245/40R18 97V XL

• 225/45R18 95H XL

– De här versionerna av Cinturato P7, Cinturato P7 ALL SEASON och Sottozero Serie III är skräddarsydda produkter för originalmontering, som utvecklats i nära samarbete med Audi för att möta exakt de karaktärsdrag, köregenskaper och elektroniska särdrag som gäller för den senaste modellen av A4 och A4 Avant, säger Maurizio Boiocchi, General Manager Technology på Pirelli.

Däckkvalitet en viktig del av körupplevelsen

Många bilförare känner inte till att upp till 50 procent av köregenskaperna på en personbil är beroende av däckets kvalitet. Det finns ingen annan del på bilen som ens kan jämföras när det gäller att påverka väghållning och säkerhet. Därför väljer Audi att lägga stor vikt vid att förse varje bilmodell med skräddarsydda originaldäck från fabriken, så kallade Audi originaldäck.

– För att kunna särskilja dem, har däcken märkts med ”AO” på däcksidan, vilket visar att däcken har blivit specifikt framtagna för Audi, berättar Maurizio Boiocchi.

Designprocessen för homologerade däck kan ta upp till tre år, då Pirelli jobbar nära ingenjörerna och testförarna på Audi. Det handlar mycket om att förstå den dynamiska och elektroniska personligheten i bilen, tillsammans med Audis övriga krav.

Små detaljer, som att ljudets tonläge kan ändras när däcken rullar på vägen, kan vara en avgörande skillnad mellan en bra och en perfekt färd. Den forskning och utveckling som ligger bakom ett godkännande av ett Pirellidäck kan jämföras med det arbete som en skräddare lägger ner på en ny skräddarsydd kostym. Det kräver också noggranna tester. Det här tar tid, i genomsnitt tre år, i jämförelse med tre månader för standardäck. Det är lika med 10 gånger mer utvecklingsarbete, sammantaget alla experiment, tester, och 3D-simuleringar som utförs tillsammans med olika designers från olika biltillverkare.

Pirelli ledande leverantör i branschen

Sedan 1999 har Pirelli räknats som en av Audis främsta partners inom tillverkning av originalutrustning. Förutom den senaste lanseringen av A4 och A4 Avant, har Pirelli gjort homologeringar till följande Audi-modeller: R8, A8, A7, A6, A6 Allroad, A5, A4, A4 Allroad, A3, A2, TT, Q7, Q5 och Q3.

Den långa relationen och det ökande antalet homologeringar understryker det italienska bolagets status som ledande leverantör av originaldäck till bilar i premium- och prestigesegmentet. Under 2014 tilldelades Pirelli 266 nya homologeringar, av vilka 213 var för premium- och prestigesektorn: en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Av dessa var 188 däck markerade med en speciell originalmärkning på däckets sida, vilket visar att de har blivit skräddarsydda för biltillverkaren.

Tack vare de senaste tillskotten, har Pirellis homologeringar nu nått ett rekord av totalt 1 846 världen över. Det är ett starkt bevis på den branschledande roll och teknologiska försprång Pirelli och deras produkter har.

Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, +46 70 689 11 20, lars@comvision.se

Pirelli

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien. Mer information: pirelli.se

Taggar:

Citat

De här versionerna av Cinturato P7, Cinturato P7 ALL SEASON och Sottozero Serie III är skräddarsydda produkter för originalmontering, som utvecklats i nära samarbete med Audi för att möta exakt de karaktärsdrag, köregenskaper och elektroniska särdrag som gäller för den senaste modellen av A4 och A4 Avant.
Maurizio Boiocchi, General Manager Technology på Pirelli
För att kunna särskilja dem, har däcken märkts med ”AO” på däcksidan, vilket visar att däcken har blivit specifikt framtagna för Audi.
Maurizio Boiocchi, General Manager Technology på Pirelli