Däckval inför Europas Grand Prix, 16-19 juni

Nu i helgen hålls Europas Grand Prix, för första gången sedan 2012. Tävlingen, som tidigare ägt rum bland annat i England, Spanien och Tyskland, hålls i år för första gången i Azerbajdzjan, på Baku City Circuit. Inför vad som antas bli den snabbaste stadsbanan hittills har Pirelli nominerat däcktyperna medium, soft och supersoft.

Baku City Circuit ur ett däckperspektiv:

• Däckslitaget på den nya asfalten väntas bli relativt lågt.
  • Den smala banan innebär att det är svårt lyckas med omkörningar.
  • Eftersom förarteamen inte har någon erfarenhet av banan väntas de utnyttja ”free practice”-körningen maximalt.
  • Baku bjuder på årets näst längsta bana (6,003 km, efter Circuit de Spa-Francorchamps i Belgien på 7,004 km).
  • Peakhastigheterna väntas bli höga på en 2,2 km lång raksträcka längs med esplanaden i Baku.

De tre nominerade däcktyperna:

• White medium: den hårdaste däcktypen av samtliga nominerade har valts mycket sparsamt av förarteamen.
  • Yellow soft: däcktypen är väl lämpad för hög värme och kan beroende på väder bli väldigt viktig.
  • Red supersoft: den mest populära däcktypen inför Europas GP kommer att användas flitigt både i kvalifikationen och i tävlingen.

För mer information, besök: http://racingspot.pirelli.com/global/en-ww/racingspot

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.