Formel 1 och Pirelli ingår avtal till förmån för kampanj för säkrare körning

Pirelli och FIA (FIA Formula One World Championship) har skrivit ett avtal på fyra år till förmån för FIA:s kampanj Action for Road Safety, med syfte att verka för en bättre trafiksäkerhet.

Ett av kampanjens främsta mål är att utbilda och informera trafikanter om vikten av att respektera trafikregler. Initiativet är en del av FN:s kampanj ”Decade of Action for Road Safety” som sträcker sig mellan 2011 och 2020. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är trafikolyckor den främsta orsaken till dödsfall bland unga mellan 15 och 29 år.

Som partner till kampanjen kommer Pirelli att lyfta fram de “10 gyllene reglerna” för trafiksäkerhet i alla sina nätverk. Pirelli kommer även att organisera utbildningsprogram och projekt för säkrare körning.

Taggar: