Inför Italiens Grand Prix, 2-4 september

I helgen är det dags för det snabbaste av alla Formel 1-lopp: Italiens Grand Prix på Autodromo Nazionale Monza utanför Monza i norra Italien. På den här banan, där tävlingen med ett enda undantag har ägt rum varje år sedan 1950, kommer förarna upp i hastigheter närmare 360 kilometer i timmen.

Autodromo Nazionale Monza ur ett däckperspektiv:

• Trots höga genomsnittshastigheter begränsas däckslitaget genom relativt långsamma kurvor.
  • På grund av ovanstående väntas en del förarteam satsa på en strategi med endast ett depåstopp.
  • Det låga marktrycket innebär utmaningar både när det kommer till att accelerera och att bromsa, där förarna riskerar hjulspinn.

De tre nominerade däcktyperna:

• White medium: Ett obligatoriskt, tåligt däck som väntas bli extra viktigt i den mån förarna endast gör ett stopp.
  • Yellow soft: Ytterligare ett obligatoriskt däck som kan bli särskilt avgörande för de som väljer att göra två stopp.
  • Red supersoft: Obligatoriskt under kvalificeringen och de flesta topp 10-förarna väntas starta med detta däck.

Hur det såg ut för ett år sedan:

• Lewis Hamilton vann överlägset. (Ett stopp: Hamilton startade med ”soft” och bytte till ”medium” på varv 26 av 53).
  • Daniel Ricchiardo stod för bästa alternativa strategi. (Ett stopp: Ricchiardo bytte till skillnad från Hamilton från ”medium” till soft” och lyckades trots startplats 19 knipa en åttondeplats.)

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.