Inför Kanadas Grand Prix, 9-12 juni

Två veckor efter det prestigefyllda loppet i Monte Carlo nominerar Pirelli återigen däcktyperna soft, supersoft och ultrasoft när Kanadas Grand Prix går av stapeln i Montreal i helgen.

Circuit Gilles Villeneuve ur ett däckperspektiv:

• Bilarna väntas uppnå hastigheter på över 300 km/h.
  • Höga kanter utmed vägbanan kan innebära extra påfrestningar på däcken.
  • Eftersom banan är ”semi-permanent” kan underlaget variera.

De tre nominerade däcktyperna:

• Yellow = Soft: den hårdaste däcktypen av samtliga nominerade, som förutses bli mycket viktig i loppet.
  • Red = Supersoft: två förarteam har intressant nog inte valt någon uppsättning alls av detta däck.
  • Purple = Ultrasoft: väldigt populärt val i samband med debuten i Monaco och många väljer att fortsätta med detta val inför loppet i Montreal.

Hur det såg ut för ett år sedan i Montreal:

• Vinnare: Hamilton (Ett stopp: startade med supersoft, bytte till soft på varv 32 av 70).
  • För den bästa alternativa strategin stod fjärdeplacerade Raikkonen (Två stopp: startade och slutade loppet med däcktypen supersoft; bytte däremellan till soft. Majoriteten av förarna gjorde endast ett stopp.)
  • De tre högst placerade förarna använda sig av samma strategi med ett stopp, som samtliga gjordes inom tre varv från varandra.

För mer information, besök: http://racingspot.pirelli.com/global/en-ww/racingspot

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.