Inför Kinas Grand Prix – Här är förarnas däckval

Kinas Grand Prix äger rum i helgen. Här är förarnas däckval.

För mer information, besök: http://racingspot.pirelli.com/global/en-ww/racingspot

Företaget grundades 1872 och är sett till försäljning den femte största däcktillverkaren i världen. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är tack vare sitt engagemang inom forskning och utveckling en ledande tillverkare av premiumdäck. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt har Pirelli profilerat sig som leverantör till Formel 1-mästerskapet, där man exempelvis levererade samtliga däck till tävlingen under treårsperioden 2011-2013. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden.