Medium och mjuka Pirelli-däck i påfrestande F1-lopp på Spa Francorchamps

Andra halvan av årets formel 1-säsong drar igång nu i helgen på en av världens mest klassiska banor: Spa-Francorchamps med ett sju km långt varv, höga hastigheter, svepande höjdskillnader, snabba kurvor och ostadigt väder. För att klara av alla dessa utmaningar behövs däck med allroundegenskaper, därför har Pirelli valt P Zero i gummiblandningarna medium/vit och mjuk/gul, den kombination som också använts i flest GP:n så här långt under året. Regndäcken Cinturato intermediate och full wets kommer förmodligen också användas någon gång under helgen på Spa med tanke på regionens väderförhållanden.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi använder samma däckkombination som i Ungerns GP på Hungaroring – en tävling som blev säsongens mest spännande – men de två banorna är annars en total kontrast. I Ungern är banan knixig med många långsamma kurvor, Spa har en öppen layout med mycket fullfartskörning, något som gör den till en favorit bland förarna.

Däcken utsätts för höga påfrestningar med krafter som påverkar från olika riktningar, men lufttemperaturerna brukar vara relativt låga, så kombinationen mjuk/medium är den bästa kompromissen mellan prestanda och hållbarhet. I Belgiens Grand Prix kan det mesta hända och risken för säkerhetsbilssituationer och ostadigt väder är hög.

Däckstrategierna är alltså mycket viktiga, liksom varje teams förmåga att i varje ögonblick läsa av racet och reagera snabbt på möjligheter som dyker upp. 24-timmarsracet för sportvagnar som kördes här nyligen – Pirellis största tävling under året – visade upp otaliga ledarbyten, liksom mängder av incidenter och säkerhetsbilar under första hälften av tävlingen. Detta bevisar bara vilken spektakulär och oförutsägbar show den här fantastiska banan kan bjuda på.”

Största utmaningarna för däcken
Att kunna hantera de stora energimängder som går genom däcken är en av nycklarna till framgång på Spa. Påfrestningarna uppstår inte bara genom kurvtagning, inbromsningar och accelerationer utan också av de krafter som genereras genom de stora höjdskillnaderna på banan, till exempel i den berömda sektionen från Eau Rouge upp till Raidillon där däckets stomme och skuldra utsätts för 1G i kompressionen.

Största svårigheten med det ostadiga vädret på Spa är att väglaget kan variera runt banan under ett enda varv. Detta gör det svårt att göra rätt däckval när regnet kommer, en sektion kan vara blöt medan en annan samtidigt är hundra procent torr. Avrinningen är också ett problem, förarna överraskas lätt av små bäckar av vatten som rinner tvärs över banan.

Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i kyligare väder, något som ofta är fallet på Spa-Francorchamps. Det mjuka däcket är å andra sidan konstruerat för att vara som bäst när det är varmt, med en högre arbetstemperatur.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Daniel Ricciardo vann sitt andra race för Red Bull – och den tredje i sin karriär – med en start från femte startruta följd av en tvåstoppstrategi i den 44 varv långa tävlingen. Han gjorde två stints på det mjuka däcket och en avslutande på medium, med depåstopp på varv 11 och 26. Australiensaren satte också racets snabbaste tid under det sista varvet, på medium-gummiblandningen, något som understryker hållbarheten hos däcket även över en lång stint.

Väntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 1,8 – 2,0 sekunder/varv.

Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, +46 70 689 11 20, lars@comvision.se

Pirelli

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.

Taggar:

Citat