Mjuka och supermjuka F1-däck för Österrikes GP

Mjuka Pirelli P Zero (gul) och supermjuka P Zero (röd) är däckvalet - samma för tredje racet i rad - när Österrikes GP avgörs i helgen. Påfrestningarna på däcken är relativt låga på Red Bull Ring, med två raksträckor och ganska långsamma kurvor. Tävlingen gjorde comeback på F1-kalendern förra året efter 11 års uppehåll och teamen kan alltså använda aktuella data när de bestämmer sig för de optimala strategierna inför racet. Veckan efter Österrikes Grand Prix, tisdag och onsdag, körs årets sista test under pågående säsong.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Österrikes GP innebär sista tävlingen av tre i rad med samma däckval, alltså mjuk och supermjuk. Däckstrategierna kommer delvis avgöras av vädret, blir det varmt kommer vi förmodligen se tvåstoppare medan kallare temperaturer bör ge enstoppstrategier. Risken för regn är också stor i den här delen av landet så här års, något som inträffade under friträningarna förra året, teamen måste alltså förbereda sig för alla upptänkliga scenarier. I år kommer förarna för första gången till Red Bull Ring med aktuell data om banan och detta kommer hjälpa dem att hitta det mest effektiva sättet att använda däcken. Vårt mål är som vanligt att ha två till tre depåstopp och detta är också något vi noggrant beräknar för kommande tävlingars däcknomineringar, vi har möjlighet att göra mindre justeringar om det behövs. Vi förväntar oss bara små varvtidsskillnader mellan de båda gummiblandningarna här i Österrike, något som öppnar upp för ett stort antal olika möjligheter när det gäller strategierna i racet.”

Största utmaningarna för däcken

• Asfalten på Red Bull Ring har lågt grepp och ger lite däckslitage, banan blir också snabbare under helgens gång. Även om underlaget är nytt är banan ganska gropig, något som gör det svårt att hitta jämnt grepp.

• Att få traction ut ur kurvorna är något som är speciellt viktigt på Red Bull Ring eftersom flera långsamma kurvor leder ut på snabba rakor. Det krävs att man träffar apex perfekt och sedan går på gas utan att få hjulspinn för att få däcken att hålla längre.

• Det supermjuka däcket fungerar som bäst vid lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i låga temperaturer. Det mjuka däcket är som bäst vid varmare väder och klarar dessutom tuffare banförhållanden. Österrikes GP kan bjuda på både höga och låga temperaturer.

• Banan i Spielberg går medsols med två väldigt avgörande kurvor, - nr 5 och 6 - som är speciellt hårda mot däcken på höger sida av bilen.

Strategierna under tävlingen 2014 och hur racet vanns
De flesta förare gjorde två depåstopp även om tre bilar klarade hela distansen på ett enda stopp. Racevinnaren Nico Rosberg, Mercedes, startade på den supermjuka gummiblandningen, bytte till mjuka däck på 11:e varvet och bytte sedan ytterligare en gång till mjuka på varv 40. Hans strategi hjälpte honom till seger trots att han startade trea.

Förväntad varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 0,7 – 0,9 sekunder/varv.

Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, +46 70 689 11 20, lars@comvision.se

Pirelli

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.

Taggar:

Citat