Ny undersökning visar: Svenskar har dålig koll på däckregler inför bytet till sommardäck

Nu i april är det dags att byta till sommardäck på bilen. En ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Pirelli visar att svenska bilförare har bristande kunskaper gällande däckregler. Undersökningen visar att fler än hälften inte vet vilket mönsterdjup ett däck ska ha, och att kunskapsnivåerna skiljer sig mellan olika delar av landet.

Förutsatt att det inte råder vinterväglag är det lag på att ha bytt till sommardäck innan den 16 april. Men när det kommer till däckregler lämnar svenska bilförares kunskaper en del att önska. I en ny Sifo-undersökning på tema däck visste endast 48 procent av de tillfrågade att ett sommardäcks mönsterdjup ska vara minst 1,6 mm. Ungefär hälften, 51 procent, uppgav dessutom att de antingen medvetet eller på grund av okunskap någon gång kan ha kört med för lågt mönsterdjup.

– Svenskar är överlag mycket säkerhetsmedvetna i trafiken, och då är det viktigt att inte glömma bort däcken. Däckens kontaktyta mot vägen kan sägas motsvara fyra handflator, och på den ytan ska all säkerhet och prestanda ner till vägbanan, oavsett biltyp. Därför är det viktigt att regelbundet kontrollera både mönsterdjupet och trycket i däcken, säger Anders Jansson, teknisk produktchef på Pirelli.

Stockholmarna visade sig ha sämst koll på vad som gäller för mönsterdjup på sommardäck, där endast 39 procent lyckades uppge korrekt svar. I Sydsverige prickade däremot 60 procent rätt.

Det främsta skälet till att svenskar undersökte mönsterdjupet på sina däck uppgavs vara säkerheten, följt av hänsyn till lagen.

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 14–19 mars, 2016. Totalt har det genomförts 1101 intervjuer av bilägare i målgruppen 16-79 år, riksrepresentativt spridda över Sverige på kön, ålder och region.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Företaget grundades 1872 och är sett till försäljning den femte största däcktillverkaren i världen. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är tack vare sitt engagemang inom forskning och utveckling en ledande tillverkare av premiumdäck. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan. Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt har Pirelli profilerat sig som leverantör till Formel 1-mästerskapet, där man exempelvis levererade samtliga däck till tävlingen under treårsperioden 2011-2013. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden.