Pirelli förlänger kontraktet med Formel 1

Pirelli och FIA (FIA Formula One World Championship) förlänger sitt kontrakt med ytterligare tre år efter pågående säsongs slut. Det innebär att den italienska däcktillverkaren fortsätter att vara ensam leverantör av däck till Formel 1 fram till 2019.

Förlängningen av kontraktet förhandlades fram i samband med att FIA och Pirelli tillsammans med F1-teamen kom överens om viktiga ändringar gällande tekniska regler, vilket bland annat innebär att bilarna förses med bredare däck. De nya reglerna träder i kraft 2017.

För att förbereda sig för de omfattande regeländringarna har Pirelli efterfrågat ändrade regler även för däcktester. Som en följd genomförs dessa däcktester redan i år:

1. Tester med 2012, 2013 eller 2014 års bilmodeller, med nuvarande däckstorlek men med prototypelement för att förbereda sig inför 2017.

2. 25 dagar av tester med modifierade bilar modell 2015, som använder sig av prototypdäck i den kommande, större storleken: 305/670-13 framtill och 405/670-13 baktill (slicks, däck utan mönster).

Testningen som beskrivs i punkt 1 är redan på väg att påbörjas, enligt avtal med FIA och F1-teamen.

Den andra typen av testning (med däck av 2017 års storlek) kommer att påbörjas under sommaren, enligt ett program som tagits fram av FIA och F1-teamen.