Pirelli Ice Zero FR tvåa i årets däcktest

Nya friktionsdäcket Pirelli Ice Zero FR tog direkt en andraplats bland de dubbfria däcken i årets stora vinterdäcktest som genomförts av det oberoende testinstitutet Test World. Ett balanserat vinterdäck som premieras för toppegenskaper på alla underlag. Ice Zero FR har bland de bästa greppen på is och ännu bättre på snö. Ice Zero FR blev tvåa i testet, bara 0,1 poäng efter testettan. Men även Pirellis dubbade däck, Pirelli Ice Zero, hamnar i topp, på 3:e plats i Test Worlds dubbdäcktest.

– Förväntningarna på vårt nya nordiska friktionsdäck har varit oerhört stora, och med andraplatsen i Test Worlds vinterdäcktest visar Ice Zero FR att det verkligen motsvarar alla förhoppningar om att vara ett av marknadens ledande, kommenterar Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic.

Pirellis nya nordiska dubbfria friktionsdäck Ice Zero FR är det senaste resultatet av ett intensivt utvecklingsarbete för att ta fram ett komplett sortiment av nordiska vinterdäck av premiumkvalitet, både med och utan dubbar.

Ice Zero FR är ett nytt och innovativt dubbfritt däck som i egenskaperna liknar ett dubbat däck. Det markerar en viktig milstolpe för det klassiska däckvarumärket. Pirelli, som nu även har ett av marknadens främsta dubbfria nordiska vinterdäck och därmed ett komplett sortiment av premiumvinterdäck för alla biltyper och vinterförhållanden.

Test World, som är ett oberoende testinstitut för vinterdäcktester, har genomfört årets vintertest på de ledande premiumdäcken på marknaden, däribland Nokian, Goodyear, Michelin, Continental och Hankook. Testet har publicerats i bland annat den finska motortidningen Tekniikan Maailma, svenska Aftonbladet och Motor i Norge, som alla gav Pirellis nya friktionsdäck toppbetyg och en övertygande andraplats.

Så här beskriver Test World Pirelli Ice Zero FR i årets vinterdäcktest:

”Pirelli utkämpade en jämn kamp och fick sin andraplats i den dubbfria kategorin mycket tack vare sina balanserade egenskaper.”

”Däcket har bra isgrepp. På snö är Pirelli ännu bättre, lugnt och säkert att köra, med bra styrförmåga och precis kontroll. Pirelli erbjuder fina prestanda även på blöt asfalt, kan understyra lite vid undanmanöver, som alla odubbade däck, men reagerar bra på styrningen, tappar inte sitt grepp på bakdäcken plötsligt och kan köras säkert runt hinder.”

Däckets bullernivå och akustiska komfort inifrån bilen rankades också till de bästa i klassen.

Pirelli Ice Zero FR tog en övertygande andraplats i testet, bara 0,1 poäng efter vinnaren, Nokian.

Lansering i höst
Det nya friktionsdäcket lanseras i Norden i höst med 30 dimensioner från 14 tum till 19 tum. För första gången i Europa för den här typen av däck kan Pirelli också erbjuda fyra Run-Flat-dimensioner, två i 16-tum, en i 17-tum och ytterligare en i 18-tum. Det breda sortimentet passar de flesta bilar och stadsjeepar.

Att nya Pirelli Ice Zero FR snabbt tar plats som ett av marknadens absolut bästa odubbade vinterdäck visar sig nu i de första däcktesterna som publiceras i de nordiska biltidningarna.

Pirellis dubbdäck Ice Zero också i topp
Även dubbdäcket Pirelli Ice Zero fick en topplacering, trea i Test World’s test. Test World beskriver dubbdäcket, som har en revolutionerande ny dubb enligt metoden Double Stud Technology, så här:

”Pirelli har bra grepp. Det är också enkelt att hantera i hala förhållanden tack vare det goda greppet och den direkta styrkänslan, även om bakdäcken kan ha en liten sladdtendens i tajta situationer. Men Pirelli tävlar med de bästa däcken när vägarna blir hala. Pirellis snögrepp är också bra. På våt asfalt var Pirellis däck ett av de bästa dubbade däcken.”

– Vi har nu ett komplett sortiment av vinterprodukter för både personbilar och tyngre fordon och kan tillgodose marknadens ökande behov av premiumdäck för säkrare vinterkörning, säger Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic.

Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, +46 70 689 11 20, lars@comvision.se

Pirelli

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien. Mer information: pirelli.se

Taggar:

Citat

Förväntningarna på vårt nya nordiska friktionsdäck har varit oerhört stora, och med andraplatsen i Test Worlds vinterdäcktest visar Ice Zero FR att det verkligen motsvarar alla förhoppningar om att vara ett av marknadens ledande.
Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic
Vi har nu ett komplett sortiment av vinterprodukter för både personbilar och tyngre fordon och kan tillgodose marknadens ökande behov av premiumdäck för säkrare vinterkörning.
Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic