• Pirelli Tyre Nordic/

Pirelli ökar greppet i vinterdäcken 2015: Premiär för innovativt nordiskt dubbfritt, fler dimensioner Ice Zero och nytt Sottozero 3

Med en ny generation nordiska dubbfria och dubbade vinterdäck stärker Pirelli nu sitt grepp om däckmarknaden i Norden.
– Vi har ett komplett sortiment vinterprodukter för både personbilar och tyngre fordon och kan nu tillgodose marknadens ökande behov av premiumdäck för säkrare vinterkörning, säger Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic.

Pirellis nya nordiska dubbfria friktionsdäck Ice Zero FR 2015 har egenskaper som ett dubbat däck och markerar en viktig milstolpe för det klassiska däckvarumärket. Efter intensivt utvecklingsarbete de senaste åren har bolaget nu ett komplett sortiment av premiumvinterdäck för alla biltyper och vinterförhållanden.

För två år sedan lanserades det helt nya dubbade nordiska vinterdäcket Ice Zero, med den nya revolutionerande dubbelt så stora dubben, byggd på Pirellis egen Dual Stud Technology.

Ice Zero har blivit en stor försäljningssuccé och blev också testvinnare och ett av toppdäcken i flera av de nordiska tidningarnas vinterdäcktester. Till 2015 har Pirelli utökat sortimentet till 102 dimensioner av sitt nya dubbdäck.

Med årets världsnyhet, det nordiska friktionsdäcket Ice Zero FR, erbjuder Pirelli nu en komplett nordisk vinterdäckserie av högsta kvalitet.

Men utöver den nya nordiska vinterdäckgenerationen har Pirelli tagit fram ett nyutvecklat europeiskt dubbfritt vinterdäck, Sottozero 3. Det är anpassat för sydligare vinterförhållanden och motorvägar, men har fått effektivare snö- och isegenskaper som närmat sig nordiska vinterdäck.

NORDISKT ODUBBAT – ICE ZERO FR

Pirelli Ice Zero FR är det första dubbfria nordiska vinterdäck som har egenskaper som ett dubbat däck och som ger maximal kontroll i extrema vinterväglag. Pirellis ingenjörer har utvecklat nya innovativa material, ny mönsterdesign och struktur. Det nya riktningsmönstret förbättrar däckets grepp på vägen, genom att varje område på däcket får en specifik uppgift. Resultatet är säkra egenskaper på grov is, god kontroll på våt is, bra väggrepp på kompakt snö, effektiv inbromsning på normala snöiga underlag och snabb evakuering av slask. Dessutom garanterar däcket maximal stabilitet vid höga hastigheter både på torr och våt asfalt.

Bullernivån för ICE ZERO FR och akustisk komfort inifrån bilen är också bland de bästa i klassen.

Vid lanseringen kommer Pirellis nya däck att finnas i 30 dimensioner från 14 tum till 19 tum. För första gången i Europa för den här typen av däck kan Pirelli också erbjuda fyra Run-Flat-dimensioner, två i 16-tum, en i 17-tum och ytterligare en i 18-tum. Det breda sortimentet passar de flesta bilar och stadsjeepar.

NORDISKT DUBBAT – ICE ZERO

Det dubbade Pirelli Ice Zero har ett av de absolut bredaste sortimenten på marknaden, 102 olika däcktyper från 13 tum till 22 tum. Ice Zero har snabbt blivit en testvinnare och ett toppdäck i flertalet av tidningarnas vinterdäcktester, bland annat genom världsnyheten ”Dual stud technology” som gör dubbens storlek och greppyta dubbelt så stor.

Den speciella dubbelklo-formen i framkant på dubben där vägkontakten är som kraftigast har samma prestanda som två separata traditionella dubbar. Dubbfoten och dubbkroppen har fått motsatta former för att undvika en oönskad rotation på dubben. Förutom en väsentligt ökad greppförmåga, är dubbens fäste i däcket betydligt bättre vilket också ökar dubbdäckets prestanda och hållbarhet under många vintersäsonger.

Inför 2015 har Ice Zero utökat antal sektionsbredder, från 175 till 325 breda däck. Det har valts som originalvinterdäck till flera av marknadens premiumbilar. Snö- och isegenskaper är bland marknadens bästa, liksom körning på vått och torrt.

EUROPEISKT ODUBBAT – SOTTOZERO 3

Winter SottoZero 3 är ett nyutvecklat odubbat europeiskt däck avsett för höga hastigheter. Det är tredje generationen av Pirellis populära kontinentala vinterdäck som nu fått mer nordiska egenskaper och sitter som originaldäck på några av världens mest prestigefyllda bilmärken. Däcket har testats i extrema vinterförhållanden i Italien, Österrike, Sverige, Finland och Nya Zeeland. Winter Sottozero 3 är konstruerad med 3D-sajpningar för att fånga upp mer snö och ge bättre grepp på snöiga väglag. Avtrycket mot vägen har också ökats, vilket gjort att väggreppet förbättrats i alla vinterförhållanden. Sottozero 3 finns i storlekarna från 16 till 21 tum, och i 11 olika Run-flat-versioner.

Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, +46 70 689 11 20, lars@comvision.se

Pirelli

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien. Mer information: pirelli.se

Taggar:

Citat

Vi har ett komplett sortiment vinterprodukter för både personbilar och tyngre fordon och kan nu tillgodose marknadens ökande behov av premiumdäck för säkrare vinterkörning.
Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic