Pirelli presenterar rekord vid internationella bilsalongen i Genève

I samband med årets upplaga av internationella bilsalongen i Genève presenterar Pirelli ett nytt rekord i antal homologeringar, det vill säga däck som har tagits fram och skräddarsytts för att passa en viss bilmodell. Av nu sammanlagt cirka 2200 unika homologeringar producerades hela 353 stycken under 2015, nästan en per dag.

Några av de bilar som presenteras under bilsalongen 2016, som även har Pirellis homologerade däck, är: Ferrari GTC4 Lusso, Lamborghini Centenario, Pagani Huarya Bc, McLaren 570S GT och BMW 7-serien. Samtliga dessa däck är i grunden av modell P Zero, Cinturato eller Scorpion, men individuellt anpassade och optimerade för respektive bilmodell. Samtidigt presenterar Pirelli den kommande modellen av P Zero som släpps i april 2016.

Läs Pirellis internationella pressmeddelande i bifogad PDF.

För mer information, vänligen kontakta:

Carl Fried

carl.fried@spotlightpr.se

Pirelli

Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli finns i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, vilket gör Pirelli till en av däckindustrins främsta forskningsföretag. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit aktivt i motorsport sedan 1907, och är idag ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt är det Pirelli som levererar alla däck till Formel 1-mästerskapet sedan 2011. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Vintertesterna säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är beläget i Milano, Italien.