Pirelli tipsar: Kolla sommardäcken för en bra bilsemester!

Inom några veckor fylls de svenska och europeiska vägarna av semesterfirare. Nya rapporter visar på att det blir ett rekordår, där åtminstone fyra av tio svenskar (42 procent) åker på bilsemester*.  För att denna också ska bli en fantastisk körupplevelse gällande både komfort och säkerhet har Pirellis expert Anders Jansson satt samman några enkla tips.

– Däcken är oerhört centrala om man ska ut och köra mycket och långt, dock är det en sådan sak som väldigt få tänker på innan resan börjar. Smart packning och underhållning under färd brukar vara det som prioriteras. Men med några enkla kontroller och lite förarbete kan du säkerställa att din planerade semesterupplevese inte hindras eller förminskas av ett potentiellt däckhaveri, säger Anders Jansson, teknisk chef på Pirelli i Sverige.

Här kommer Anders Janssons bästa tips inför bilsemestern:

1.     ”Femkrona”-tricket: Mönsterdjupet kan du enkelt kolla med hjälp aven femkrona. Avståndet mellan myntets kant och överdelen av siffran fem är tre millimeter. När du sticker ner myntet i mönsterspåret och hela siffran fem syns är mönsterdjupet mindre än tre millimeter och detta är en stor varningsflagg.

När mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter ger däcket inte längre säkert skydd mot vattenplaning. En bil som har däck med ett mönsterdjup på mindre än 1,6 millimeter börjar vattenplana i en kurva vid en hastighet på 76 km/h.  En bil med nya däck börjar vattenplana först vid 96 km/h när det finns cirka 5 millimeter vatten på vägbanan.

2.     Kolla däcktrycket innan avfärd men även regelbundet, helst var tredje vecka. Rätt däcktryck minskar rullmotståndet, förbättrar köregenskaperna, komforten och inte minst bränsleekonomin.

Utöver rätt däcktryck påverkar däckets rullmotstånd bilens bränsleförbrukning. Genom att ha däck med lågt rullmotstånd kan bränsleförbrukningen minska med upp till en halv liter per 10 mil.

3.    Sommarvärmen påverkar! Alla rekommendationer för däcktryck gäller för ”kalla däck”. Under sommaren, och efter en stunds körning, är däcken allt annat än kalla. Glöm ej att kontinuerligt undersöka däcken under resans gång, speciellt vid stora temperaturskiftningar.

• Varma däck har 30 kPa (0,3 bar) högre lufttryck (efter ca. 3 km)
  • 10° C lägre temp innebär 10 kPa (0,1 bar) lägre lufttryck

4.     Kör lugnt! Sköldpaddan vinner över haren. Även om det kan kännas rätt och viktigt att köra fort, så är en aggressiv körstil ofta kontraproduktiv för både reseupplevelsen och däcken. Genom att undvika häftiga accelerationer och inbromsningar håller däcken betydligt längre och resan blir mer bekväm för alla inblandade.

5.    Undersök däcken i god tid innan resa! Grundläggande är att regelbundet kontrollera däckslitaget, men i synnerhet inför en lång resa borde en däckkontroll vara prioriterat.

− Däcktryck är en enkel sak att kontrollera och justera. I de flesta bilmanualer står vilket däcktryck som rekommenderas till vilken situation. Däcktrycket ska nämligen anpassas efter bilens last. Med en fullpackad bil inför en semesterresa ska däcktrycket ökas. Är däcktrycket för lågt ökar däckets värmeutveckling, vilket i sin tur ökar däckslitaget. Är det för högt blir det ofta en obekväm och bullrig färd, säger Anders Jansson.

* Stena Lines Bilsemesterrapport 2016