Toppbetyg för Pirellis nya vinterdäck Scorpion Winter

Pirellis nya vinterdäck, Scorpion Winter, fick i oktober toppbetyg av den välansedda och oberoende testorganisationen TÜV SÜD, jämfört med fyra andra premiumvarumärken.  Däcken är framtagna för SUVs och liknande fordon för att tackla speciellt svåra vägförhållanden. Scorpion Winter finns i ett antal storlekar från 16 till 21 tum. Däcken lanserades tidigare i år i den ryska snön utanför St Petersburg.

Den prestigefyllda organisationen TÜV SÜD har nyligen utnämnt Pirellis nya vinterdäck, Scorpion Winter, bäst i sina tester för bland annat grepp, hållbarhet och snögrepp. Däcken utsattes för hårda prov tillsammans med konkurrenterna. Scorpion Winter framstod som bästa val, framför allt när det gällde grepp, styrning och bromsning på snöunderlag.

Testet genomfördes i norra Sverige av TÜV SÜD som köpt testdäcken på egen hand från handlare och grossister på marknaden.Scorpion Winter har utvecklats tillsammans med flera SUV fordonstillverkare och genom ett särskilt nära samarbete med Porsche och Volkswagen.

Det har gjort att däcket rekommenderas av en rad ledande biltillverkare såsom AMG, Audi, BMW, Land Rover, Mercedes, Porsche, Volkswagen och Volvo.

Prestandan överlägsen på snö

Egenskaper som särskilt imponerade på TÜV SÜD var bromsning och acceleration på snö. Däcken minimerar bromssträckor i alla väderlag, samt maximerar dragkraften i svåra förhållanden för att garantera en säkrare körning. Däckets goda bromsegenskaper på snö bekräftar Pirelli interna testresultat som visar en förkortning av bromssträckan med hela tio procent jämfört förra generationens SUV-däck.

Pirellis ingenjörer har arbetat inom tre områden för att optimera prestandan. Det första är utformningen av slitbanemönstret som, tack vare sitt V-mönster maximerar dragkraft samt bortforsling av snö och vatten. Det andra är den nyutvecklade gummiblandningen, vilken ger bra prestanda under låga temperaturer. Det tredje är uppbyggnaden av bältesstrukturen under mönstret, vilket säkerställer en mer exakt respons och förbättrad hantering, samt sänker rullmotståndet.

Nya material gör det möjligt att minska däckets vikt och samtidigt förbättra grepp och körprecision.  Det låga rullmotståndet sänker både bränsleförbrukning och vägljud. Bränsleförbrukningen sänks med fyra procent och ljudnivån med tre decibel jämfört med förra generationens SUV-däck.

Väntad tillväxt för SUV-fordon

Den globala försäljningen av SUV-fordon mellan 2008 och 2015 förväntas öka från 1,42 miljoner till 2,23 miljoner per år (Global Insight Data). Den stadiga uppgången återspeglas också inom däckindustrin. Det säljs globalt 12,7 miljoner däck per år för SUV-fordon, vilket utgörs av 4,3 miljoner vinterdäck, eller 34 procent. Vintersegmentet för SUV förväntas öka kraftigt de närmaste åren.

Ny teknologi utifrån motorsporterfarenheter

Pirelli har särskilt fördel av sina erfarenheter ifrån WRC, där företaget var enda däckleverantör under 2008-2010. Dessutom delar Pirellis vinterdäck samma moduleringsteknologi och utvecklingsplattform som för Formel 1*, vilket Pirelli är exklusiv däckleverantör för sedan 2010. Scorpion Winters höga prestanda har möjliggjorts genom användandet av avancerad ny teknologi och produktion från företagets anläggningar i Storbritannien och Rumänien.

Scorpion Winter presenterades ursprungligen i mars utanför St Petersburg i Ryssland. Nu finns däcken till försäljning hos återförsäljare i 28 olika storlekar, ifrån 16 till 21 tum.

*F1, FORMULA UNO logo, F1, Formula Uno och FIA Formula One World Championchip är varumärken under Formula One Licensing BV, ett Formula One Group företag. Alla rättigheter är reserverade Formula One Group.

För frågor, kontakta:
Daniele Östholm
Marknadschef, Pirelli Tyre Nordic AB
E-post: daniele.ostholm@pirelli.com

Hemsida: www.pirelli.com

Presskontakt:
Helen Crowe Blomgren
helen.crowe.blomgren@informedia.se

Om Pirelli
Företaget grundades 1872 och är den femte största däcktillverkaren i världen sett till försäljning. Pirelli är etablerat och representerat i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36,000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck, tack vare sitt engagemang i forskning och utveckling. Det är ett område där företaget varje år investerar cirka 3 procent av de totala intäkterna (5.6 miljarder euro 2011) eller 7 procent av intäkterna från premiumsegmentet, och det är bland det högsta inom däckindustrin. Syftet är att löpande förbättra prestanda och säkerhet med minimerad miljöpåverkan.

Pirelli har varit närvarande i idrottstävlingar sedan 1907, och är ensam leverantör av däck till ”Superbike World Championship”. Men framförallt är Pirelli ensam däckleverantör för Formel 1 mästerskapet för treårsperioden 2011-2013. Företagets vinterprodukter utvecklas och testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Testerna i norra Sverige säkerställer däckens höga prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden. Huvudkontoret för Sverige, Finland och Norge ligger i Stockholm, Sverige. Företagets globala huvudkontor är baserat i Milano, Italien.

Taggar: