Nya Hallunda Centrum över förväntan

Report this content

NYA HALLUNDA CENTRUM ÖVER FÖRVÄNTAN Hallunda Centrum i Botkyrka är under renovering. Nyinvigning beräknas ske hösten år 2000. Flera stora kedjeföretag, bl.a. H & M, Lindex och D-gruppen flyttar in redan nu i höst. Fastighetsägaren Piren AB, som satsar 75 Mkr på renoveringen, räknar med att köpcentrat återigen ska blomstra som den mångkulturella, levande marknadsplats det en gång var. Över förväntan är temat för den pågående renoveringen i Hallunda Centrum som nu omvandlas till ett optimalt och modernt köpcentrum anpassat för de omkringboende. Köpcentret får en ny, generös och ljus entré vid P-däcket där även trafikflödet ses över, en gata förlängs och öppnar upp centrumet inne vid torget, taket öppnas upp för att släppa in ljus genom s.k. lanterniner, interiören målas om och ett nytt hänvisningssystem införs. Betongkänslan på parkeringshuset tas bort genom ny exteriör, fläktsystemet på taket byts ut och ett nytt skyltsystem utomhus är under framarbetande. Dessutom görs ingången från T-banan om, korvkiosken byggs ut och utomhusmiljön förbättras, allt för en trevligare miljö för besökarna. Förutom renoveringen tillkommer ett nybygge på ca 200 kvm som ger plats åt en ny butik med tillhörande torghandel. Den första etappen blir klar i september i år. Då flyttar bl.a. H & M och Lindex in. Livsmedelssidan, idag med ICA Supermarket som kommer att göra en genomgripande renovering, kompletteras med D-gruppen som tar in ett av sina nyaste och mest spännande koncept i slutet av året. Post med tillhörande medborgarkontor öppnar redan i mitten av juli i år. - Butikerna ska hålla öppet samtidigt som hela centrumet renoveras, bit för bit. Ett intimt samarbete bedrivs mellan centrumledning, hyresgäster och byggentreprenören, säger Ann-Katrin Rundberg, centrumchef i Hallunda Centrum. Hon konstaterar samtidigt att entusiasmen och förväntan är stor bland befintliga hyresgäster som välkomnar renoveringen och tillskottet av nya butiker. Fakta Piren AB är ett renodlat köpcentrumbolag, som sedan 1986 är noterat på Stockholms Fondbörs. Piren äger och driver 11 köpcentrumanläggningar, varav 8 ligger i Stockholmsområdet. Dessutom utvecklar Piren ett helt nytt köpcentrum i Köpenhamn, Fisketorvet Shopping Center. Hallunda Centrum förvärvades 1997 och den nu beslutade renoveringen av köpcentrat är ett led i Pirens affärsidé att tillhandahålla Nordens mest attraktiva handelsplatser på den nordiska marknaden. Hallunda Centrum färdigställdes 1973 och innehåller förutom butiker även kontor och parkeringsanläggningar samt ett nära nog komplett utbud av kommersiell och kommunal service såsom post, Apoteksbolaget, banker, arbetsförmedling, folktandvård, vårdcentral och försäkringskassa. Köpcentrat ligger i en kulturell högborg som tillsammans med en spännande mångkulturell målgrupp borgar för en levande handelsplats. För mer information kontakta centrumchef Ann-Katrine Rundberg, 0708-991888 eller fastighetsdirektör Lars Johansson, 070-6740515 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/07/09/19990709BIT00410/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/07/09/19990709BIT00410/bit0002.doc