Äntligen får Uppsala ett Pizza Hut

Den 15 juli öppnar Pizza Hut sin nya restaurang vid Gränby Köpstad i Uppsala. Efterfrågan på restaurangen har länge funnits bland Uppsalaborna och nu är det äntligen dags. I och med den nya restaurangen skapas 20 arbetstillfällen och konkurrensen om jobben har varit stor. Pizza Hut växer och vill inom fem år öka från 15 till 25 restauranger i Sverige.

- Det är roligt att så många Uppsalabor har varit engagerade i att få Pizza Hut till stan. Vi har haft siktet inställt på Uppsala länge, och det känns så klart väldigt spännande att äntligen kunna möta den efterfrågan, säger Björn Källström, vd på Pizza Hut.

Personalrekryteringen påbörjades tidigt i våras. Intresset har varit stort och Pizza Hut har tagit emot över 200 ansökningar i Uppsala. Pizza Hut anställer 20 nya medarbetare till restaurangen, de flesta med några års erfarenhet av restaurangbranschen. Restaurangchefen Fanny Jonsdottir har tio års erfarenhet från restaurangbranschen och har nyligen lämnat sitt hem på Island för att bosätta sig i Uppsala.

– Vi är glada att så många vill arbeta på Pizza Hut. Gemensamt för de 20 nyanställda är passionen för service, att gästerna ska trivas och utmaningen att lära sig nytt. Mitt första jobb i servicebranschen fick jag för att någon trodde på mig, och vi får nu chansen att göra detsamma för ungdomar i Uppsala, fortsätter Björn Källström.

Pizza Hut har funnits i Sverige sedan 1987 och är ett av världens mest välkända varumärken. Kedjan vill växa och har som mål att öppna 2-3 nya restauranger per år. Restaurangen i Uppsala är kedjans 15:e etablering. Inom fem år är målet att Pizza Hut ska ha 25 restauranger i Sverige.

– Jag ser verkligen fram emot att kunna välkomna Uppsalaborna till stans nya restaurang! Jag hoppas att de kommer gilla både de klassiska panpizzorna och allt annat gott vi har på menyn, som till exempel vår Caesarsallad, säger Fanny Jonsdottir, restaurangchef på Pizza Hut i Uppsala.

Björn Källström, vd Pizza Hut, telefon: 08-663 41 67 eller 070-547 74 44, mail: bjorn.kallstrom@pizzahut.se

Pizza Hut omsätter cirka 185 miljoner kronor och företaget har 270 medarbetare. Pizza Huts verksamhet i Sverige ägs av NRG Pizza AB. Pizza Hut är en del av Yum!Brands, världens största restaurangföretag med över 40 000 restauranger. I Yum!Brands ingår även Kentucky Fried Chicken och Taco Bell.