Nästan 600 000 kr till världens hungriga

När Pizza Hut summerar sitt åttonde år med insamling av pengar i projektet World Hunger Relief Week (WHRW) för att minska hungern i världen landar summan på nästan 600 000 kronor.

– Det är fantastiskt roligt att våra gäster och leverantörer vill vara med oss i det här projektet. Vi har dubblat summan de skänkt och är stolta över det här resultatet. Tillsammans ser vi till att många fattiga i världen får riktiga måltider, säger Björn Källström, vd Pizza Hut i Sverige.

Pizza Hut, är en del av Yum!Brands. Det är ett av världens största restaurangföretag, och de har tagit initiativ till det här projektet som drivs tillsammans med FN-organet World Food Programme”, en av världens mest effektiva hjälporganisationer.

Stor nytta
Insamlingen har pågått på Pizza Huts 15 restauranger i Sverige. Varje restaurang har haft en insamlingsambassadör som samordnat insamlingen. Det som gäster och leverantörer skänkt under kampanjens tre veckor har dubblerats av Pizza Hut. De insamlade pengarna kommer att göra stor nytta. För två kronor kan ett barn få skolmat en dag. 200 kronor räcker till ett barns skolmat under ett halvår.

Vi vet inte exakt vem som får måltiderna vi finansierar och var de intas, men vi är säkra på att de kommer till rätt personer. World Food Programme är en pålitlig organisation och vi är övertygade om att de ser till att allt blir till det bästa, säger Björn Källström.

Alla bidrag räknas
Pizza Hut i Sverige hade världens näst bästa insamlingsresultat förra året med 644 547 kronor. Hela kampanjen samlade rekordresultatet 245 miljoner kronor. Pengarna användes till 148 miljoner måltider i mer än 45 länder. I år nådde insamlingen i Sverige inte lika långt.

Förra året låg insamlingsperioden delvis under höstlovsveckan, när vi har extra många gäster i restaurangen, det kan vara en förklaring till det goda resultatet då. Vi hade gärna slagit förra årets rekord i år men är mycket glada och stolta för det vi kan skänka i år. Alla bidrag räknas, säger Björn Källström.

World Hunger Relief Week är världens största privata kampanj för att bekämpa hungersnöden i världen. Yum!Brands som är en av världens största livsmedelsföretag tog initiativet till den och det här är åttonde året den genomförs. Projektet drivs tillsammans med FN-organet ”World Food Programme” WFP. I Sverige företräds WFP av Svenska FN-förbundet.

Yum!Brands-koncernen har 40 000 restauranger i 125 länder. Insamlingen pågick 3-23 november. För att säkerställa att de insamlade pengarna verkligen går till måltider tar Yum!Brands alla administrativa kostnader som uppstår i projektet.

Björn Källström, vd Pizza Hut
Telefon: 08-663 41 67 eller 070-547 74 44
Mail: bjorn.kallstrom@pizzahut.se

Pizza Hut omsätter cirka 185 miljoner kronor och företaget har 300 medarbetare. Pizza Huts verksamhet i Sverige ägs av NRG Pizza AB. Pizza Hut är en del av Yum!Brands, ett av världens största restaurangföretag med över 40 000 restauranger. I Yum!Brands ingår även Kentucky Fried Chicken och Taco Bell.