Vill bli bäst i världen att bekämpa hunger

Report this content

Pizza Hut i Sverige är näst bäst i världen, per restaurang i sin koncern på att samla pengar för att bekämpa hungersnöden i världen. Förra året samlade Pizza Hut under tre veckor, tillsammans med sina gäster och leverantörer, ihop 644 547 kronor. Det rekordet vill man slå i år. Årets insamling pågår 3 – 23 november.

– Det finns en miljard hungriga i världen och jag tycker att vi som är så lyckligt lottade i den här delen av världen ska ge av vårt överflöd. Jag är stolt över vad vi åstadkommer varje år i våra restauranger och med vår engagerade personal. Jag hoppas vi tar oss upp till första plats och blir bäst i världen i år. Det säger Björn Källström, vd Pizza Hut med 15 restauranger i Sverige.

World Hunger Relief Week är världens största privata kampanj för att bekämpa hungersnöden i världen. Initiativet till den har tagits av Yum!Brands, som äger varumärket Pizza Hut, och drivs tillsammans med FNs livsmedelsprogram ”World Food Programme” WFP, en av världens mest effektiva hjälporganisationer. I Sverige företräds WFP av Svenska FN-Förbundet. Varenda krona går direkt till behövande och Yum!Brands går även in och täcker WFP’s administrativa kostnader.

Det här är en gemensam insamling där gäster, leverantörer och samarbetspartner skänker pengar under tre veckor. Pizza Hut dubblar gästernas gåvor. Det första året, 2007, lämnades 90 000 kronor i bidrag för att bekämpa hungersnöden i världen. Förra året var bidraget sju gånger större med 644 547 kronor.

– Yum!Brands är världens största restaurangkoncern och har mer än 40 000 restauranger i 125 länder och sammanlagt 1,5 miljoner anställda. Insamlingen sker samtidigt i mer än 125 länder. Det är både naturligt och viktigt för oss att delta i en sådan här kampanj, särskilt med en så välrenommerad FN-partner, säger Björn Källström.

– Jag tycker det är viktigt att ha ett projekt som detta som vi anställda i Pizza Hut, våra leverantörer och våra gäster kan engagera oss i tillsammans för att minska hungern i världen. Varje Pizza Hut-restaurang har sin egen World Hunger Relief Week-ambassadör, som förbereds för uppgiften med intern utbildning i hur vi behöver arbeta lokalt i restaurangen och vad det globala resultatet Pizza Hut vill nå är. Jag är stolt över vad alla vi i Pizza Hut åstadkommer tillsammans, säger Björn Källström, vd Pizza Hut.

Alla bidrag är viktiga. Den som skänker två kronor har bidragit till ett barns skollunch en dag. 200 kronor räcker till skolmat i ett halvår för ett barn.

Bäst i koncernen i världen förra året var Luxemburg.

För mer information, kontakta:
Björn Källström, vd Pizza Hut
Telefon: 08-663 41 67 eller 070-547 74 44
Mail: bjorn.kallstrom@pizzahut.se

Om Pizza Hut
Pizza Hut omsätter cirka 185 miljoner kronor och företaget har 300 medarbetare. Pizza Huts verksamhet i Sverige ägs av NRG Pizza AB. Pizza Hut är en del av Yum!Brands, världens största restaurangföretag med över 40 000 restauranger. I Yum!Brands ingår även Kentucky Fried Chicken och Taco Bell.

Taggar: