PLAGAZI AB (PUBL) OCH INLANDSBANAN AB UNDERTECKNAR AVSIKTSFÖRKLARING FÖR UTVECKLING AV LOKALT PRODUCERAD GRÖN VÄTGAS

Plagazi AB (publ) ("Plagazi" eller "bolaget") har undertecknat en avsiktsförklaring tillsammans med Inlandsbanan AB ("IBAB") i syfte att samarbeta kring produktion och distribution av grön vätgas baserad på utvinning av vätgas från icke återvinningsbart avfall.

Inlandsbanan är en 100 mil lång järnväg som sträcker sig från Gällivare till Mora som ägs av svenska staten och byggdes som en transportlänk till och från Sveriges mest råvarurika regioner i syfte med att öka möjligheterna till exploatering i norra Sverige. Inlandsbanan förvaltas av IBAB som är infrastrukturförvaltare och har nyttjanderätten till Inlandsbanan. IBABs avsikt är att inom fem år genomföra en upprustning av Inlandsbanan i syfte att öka kapaciteten på banan. I upprustningen ingår en övergång till vätgasdriven gods- och persontrafik på banan med ett potentiellt vätgasbehov på cirka 20 000 ton per år.

Parterna har identifierat ett gemensamt intresse av att utveckla transportkapaciteten i järnvägsnätet och säkerställa tillgången på grön vätgas i Sverige. Parterna vill därför inleda ett samarbete om användningen av Inlandsbanans linje kopplat till Plagazis utvecklingsplaner och har därför ingått denna avsiktsförklaring.

”Vi ser en spännande teknologi och process hos Plagazi som kan bidra till att få fram konkurrenskraftig grön vätgas och utveckla det lokala näringslivet kopplat till Inlandsbanans utveckling. Att utnyttja icke återvinningsbart avfall och få till en cirkulär ekonomi ligger helt i linje med att vårt mål att markant öka person- och godstrafiken på Inlandsbanan” - Peter Enå, Utvecklingschef IBAB

"Tillsammans med Inlandsbanan finns det potential att inte bara transportera och förse Inlandsbanan med lokalt producerad grön vätgas, utan tillsammans skapar vi även ryggraden i Sveriges infrastruktur för grön vätgas och sätter i slutändan tempot för övergången. Att kunna utveckla den svenska marknaden för grön vätgas på något sätt är en stor möjlighet för Plagazi och det framtida målet att bli en av de ledande inom sektorn." - Torsten Granberg, VD Plagazi AB (publ)