PLAGAZI AB (PUBL) OCH POWERCELL AB (PUBL) INLEDER SAMARBETE FÖR KÖPING HYDROGEN PARK, GENOM BESTÄLLNING AV FÖRSTUDIE

Plagazi AB (publ) ("Plagazi" eller "bolaget") har anlitat PowerCell Sweden AB (publ) ("PowerCell") för att genomföra en förstudie som ska undersöka möjligheten att använda PowerCells innovativa bränslecellsteknik i projekt Köping Hydrogen Park. PowerCell Sweden erbjuder marknadens mest kompakta och robusta bränslecellssystem som kan användas som en hållbar reservgenerator för Köping Hydrogen Park eller som en omvandlingsmekanism som gör det möjligt för Plagazi att sälja grön el producerad från grön vätgas som direkt kan matas in i elnätet och samtidigt tillhandahålla fjärrvärme till Köpings kommun.

Powercell erbjuder utsläppsfria energisystem baserade på innovativ bränslecell- och reformerteknik. Företaget utvecklar och tillverkar bränslecellsystem med en unikt hög effekt för stationära, marina, terräng- och vägburna appliceringsområden. Powercells produkter drivs av vätgas och genererar el och värme utan andra utsläpp än vatten.

Samarbetet mellan två ledande innovatörer på marknaden inom grön energi har möjlighet att ytterligare utveckla marknaden och kombinera de två teknikerna, vilket skapar synergier och nya tillämpningsområden för bränslecellsbaserad teknik. Det första steget i samarbetet kommer att fastställa hur bränsleceller kan implementeras i Plagazi-processen, vilket öppnar möjligheten att kombinera grön vätgasproduktion med bränslecellsanvändning. Detta öppnar en ny intäktsström för Plagazi, där grön vätgas kan omvandlas till el och matas direkt in i elnätet eller användas som reservkraft när tillgången på grön el fluktuerar, samtidigt som det tillhandahåller Köping med fjärrvärme.

"Genom att addera PowerCells teknik i Plagazi-processen kan man ytterligare påvisa processens mognad. Bränslecellerna kan antingen fungera som en reservgenerator för anläggningen när det finns fluktuationer i elnätet eller som ett sätt att sälja grön vätgas i en annan form, nämligen el. När den gröna vätgasen omvandlas till elektricitet kan värmen från processen användas som fjärrvärme för Köpings kommun. Detta kan öppna flera nya intäktsströmmar för företaget och processen kommer att vara mer kompatibel med ett bredare spektrum av kundkrav." - Torsten Granberg, VD Plagazi AB (publ)