PLAGAZI AB (PUBL) SIGNERAR NY, UTÖKAD AVSIKTSFÖRKLARING MED KÖPINGS KOMMUN FÖR KONSTRUKTIONEN AV “KÖPING HYDROGEN PARK” - BERÄKNAS PRODUCERA 12.000 TON (51 MW) GRÖN VÄTGAS ÅRLIGEN.

Plagazi AB (publ) (“Plagazi” eller “Bolaget”) har tecknat ett ny avsiktsförklaring tillsammans med Köpings Kommun (“Köping”) med avsikt att uppdatera parternas avsiktsförklaring från 2019. Den nya avsiktsförklaringen ökar det gemensamma projektets storlek, påskyndar viktiga milstolpar samt förtydligar nästkommande steg. Samarbetspartnernas nya avsiktsförklaring innebär en tredubbling av projektets tidigare överenskomna storlek till en estimerad årlig produktion på 12 000 ton (51 MW) grön vätgas.

Det nya avsiktsförklaringen namnger projektet till “Köping Hydrogen Park”, där Köping planeras att åta sig ansvaret att förse projektet med nödvändig mark för den nya vätgasparken. Plagazi, i sin tur, erbjuder Köping en kostnadseffektiv, konkurrenskraftig och cirkulär teknologi där icke-återvinningsbart avfall kan omvandlas till grön vätgas. Projektet estimeras att ha en årlig grön vätgas produktion på upp till 12 000 ton eller (51 MW), men kräver endast en estimerad energiförbrukning på 10 MW för dess framställning.

Köping Hydrogen Park planeras, i enlighet med bolagets förstudie och påskriven avsiktsförklaring, att bestå av tre (3) HE-2000 Plagazi anläggningar. Dessa tre linjer förväntas skapa ytterligare arbetstillfällen i kommunen och har som målsättning att årligen återvinna 66.000 ton avfall. Återvinningen av icke-återvinningsbart avfall planeras förse Köping med 10MW fjärrvärme, samtidigt som Plagazis patenterade process beräknas utvinna upp till 12.000 ton (51 MW), grön vätgas av bränslecellskvalité och 150.000 ton flytande CO2 per år. Den gröna vätgasen från Köping Hydrogen Park har många användningsområden, bland annat kan vätgasen användas för att reducera CO2 avtryck från olika närliggande industriprocesser, bli bränsle för lokal och regional transport och agera som en effektiv energibärare. Utöver den gröna vätgasen som produceras i anläggningen så kan den flytande CO2 lagras, säljas och direkt nyttjas i diverse industriprocesser.

Nästa steg i projekt Köping Hydrogen Park är, som tidigare kommunicerat, att fullfölja kommunens miljöansökan tillsammans med Länsstyrelsen i Västmanland. Plagazi kommer att bistå Köping med teknisk rådgivning under tillståndsansökan, där miljösamråd planeras äga rum i början under början av 2022. Målsättningen med projektet är att ha en driftklar anläggning under 2024.