PLAGAZI AB (PUBL) UTSER TYSKLANDS KOMMISSIONÄR FÖR GRÖN VÄTGAS, DR. STEFAN KAUFMANN TILL FÖRETAGETS STYRELSE.

Plagazi utser en ny styrelseledamot, Dr. Stefan Kaufmann.

Plagazi AB (publ) ("Plagazi" eller "Bolaget") har utsett Dr. Stefan Kaufmann till Plagazis styrelse.

Dr. Stefan Kaufmann har sedan 2020 lett Tysklands nationella gröna vätgasstrategi som innovationsansvarig för grön vätgas vid det federala ministeriet för utbildning och forskning (BMBF). Utöver sitt ansvar inom den gröna vätgassektorn, så har Dr. Kaufmann även varit ansvarig för Tysklands forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Under denna tid har Kaufmann spelat en nyckelroll i utvecklingen av den tyska och europeiska vätgasmarknaden, tillsammans med flera nationella och internationella ledare i det tyska och europeiska politiska landskapet. Kaufmann förespråkar ett hållbart och cirkulärt vätgassamhälle och alla de fördelar som är kopplade till utvecklingen av vätgasinfrastrukturen. Dr Kaufmann har dessutom stött Plagazi som en del av företagets Advisory Board, och den givande relationen har utvecklats till att Dr Kaufmann nu ingår i företagets styrelse.

Dr. Kaufmann har innehaft viktiga ledande politiska positioner under sin karriär. Dr. Kaufmann har varit Ordförande för CDU/CSU:s parlamentariska grupp i utskottet för utbildning, forskning och teknikutvärdering för den tyska regeringen. Dr. Kaufmann har även varit ordförande i delstatsutskottet för medier och mediepolitik inom CDU Baden-Württemberg samt ledamot i förbundsutskottet för utbildning, forskning och innovation inom CDU Tyskland. I dag är Dr. Kaufmann fortfarande medordförande i CDU Tysklands förbundsutskott för utbildning, forskning och innovation.

"Dr Stefan Kaufmann är en enorm tillgång för Plagazi. Dr Kaufmanns kunskap och erfarenhet inom den europeiska vätgassektorn kommer att leda företaget framåt i en snabbare takt än vad vi tidigare räknat med när han nu går med i styrelsen. Dessutom är Dr. Kaufmanns omfattande nätverk oerhört viktigt för Plagazi och alla pågående projekt i Europa. Det är avgörande att ha inflytelserika personer som Dr. Stefan Kaufmann för att driva utvecklingen framåt på en politisk och affärsmässig nivå." - Torsten Granberg, VD Plagazi AB (publ)

Dr. Stefan Kaufmanns LinkedIn: https://lnkd.in/dZ5jR4PZ

Läs mer om Dr. Stefan Kaufmann: https://lnkd.in/d6QsMXDP