PLAGAZI INKLUDERAD I QUANTRON AG-PUBLIKATION SOM BESKRIVER VIKTEN AV WASTE-TO-HYDROGEN-TEKNIK I DEN TYSKA VÄTGASOMSTÄLLNINGEN

Efter Quantrons och Plagazis strategiska samarbetsavtal har Quantron nu publicerat en artikel om potentialen hos Waste-to-Hydrogen-teknik (WtH) som energikälla för bränslecellsfordon, där Plagazi nämns som en viktig vätgasproducent inom sektorn.

I artikeln beskrivs utmaningarna, möjligheterna och miljöfördelarna med WtH som en väg för storskalig vätgasproduktion från avfall, vilket bidrar till en cirkulär ekonomi och ytterligare minskade koldioxidutsläpp. Quantron och Plagazi har en unik möjlighet att förverkliga dessa fördelar i hela Tyskland och Europa genom ett samarbete som skulle möjliggöra de starkaste fördelarna hos båda företagen: Quantrons stora räckvidd och enkelt implementerade, utsläppsfria transportflotta som drivs av Plagazis platsflexibla och storskaliga vätgasproduktionslösning.

Mer information om Quantrons WtH-publikation: https://www.quantron.net/wp-content/uploads/2024/04/Waste-to-Hydrogen-Whitepaper.pdf

Quantron-publikationen kommer i kölvattnet av tillkännagivandet av den tyska uppdateringen av vätgasstrategin, som ytterligare beskriver övergången till en vätgasekonomi och vad som krävs för att uppnå den. En viktig del av strategin är det ökade främjandet och erkännandet av potentialen hos WtH-teknik, vilket kommer att visa sig ovärderligt för Plagazi som en kommande pionjär inom WtH-sektorn i vår möjlighet att vinna mark på vad som kommer att bli en av de största vätgasmarknaderna i Europa. Med tanke på den förväntade storleken på den europeiska vätgasmarknaden (20 miljoner ton 2030) och den potentiella tillgången på råmaterial för WtH-teknik (200+ miljoner ton deponerat avfall per år), har Plagazi och Quantron en unik möjlighet att tidigt dra nytta av vätgasmarknadens tillväxt.

Mer information om den tyska vätgasstrategin: https://www.bmwk.de/Redaktion/EN/Publikationen/Energie/national-hydrogen-strategy-update.pdf?__blob=publicationFile&v=2

För att ytterligare utveckla Plagazis position på den tyska vätgasmarknaden ser vårt strategiska tyska projekt Premnitz Hydrogen Park (PHP) en snabb utveckling inom områden som är avgörande för att ta projektet till nästa utvecklingsfas; mer information kommer snart att meddelas.

Avslutningsvis, även om den europeiska och tyska utvecklingen inom vätgasomställningen är spännande och lovande, är det viktigt att erkänna att även om Plagazi uppskattar de verktyg för färgklassificering av vätgas som för närvarande antagits av Tyskland och vår etikett som en "grön" vätgasproducent, se bifogad illustration för förtydligande av hur Plagazis vätgas klassificeras enligt flera europeiska tillsynsorgan och standarder.

Gustav Granberg, VD Plagazi AB (publ)

Email: gustav.granberg@plagazi.com