PLAGAZI MEDDELAR IDAG "PROJECT MERIDA" OCH BESTÄLLNINGEN AV EN PRE-STUDY

Plagazi meddelar idag "Project Merida" och påbörjar en Pre-Study som ska påvisa hur den patenterade Plagazi-processen kan återvinna plastavfall till ren grön vätgas. Slutkunden, som för tillfället vill vara anonym, är en av de största plastförpackningstillverkarna i världen. Studien ska levereras under Q4 2021 och kommer att lägga grunden för en framtida konstruktion av en Plagazi-processanläggning.

Syftet med en Pre-Study är att kunden ska få en allmänt bättre förståelse gällande genomförbarheten att konstruera en Plagazi-processanläggning. Om kunden anser att Plagazi-anläggningen är genomförbar efter att ha mottagit Pre-Study rapporten, kommer arbetet vara en grund för att vidareutveckla samarbetet till en Basic Engineering Study. Basic Engineering är en mer djupgående studie med större fokus på kundens avfall och ytterligare projektdetaljer, inklusive tester, fullständiga processdetaljer, miljötillståndsprocess och en omfattande ekonomisk analys. När kunden är nöjd med både Pre-Study och Basic Engineering Study fortsätter projektet till projektfas, vilket innehåller slutgiltig investering samt fullständigt ingenjörsarbete, upphandling och konstruktion (EPC). Denna fas påbörjas med ett Pre-Detailed Engineering/FEED arbete.