PLAGAZI TECKNAR AVTAL MED TRANSPORT- OCH LOGISTIKEXPERTEN SAMAT FÖR HANTERING OCH TRANSPORT AV KOLDIOXID

Meningen med det kommersiella avtalet är att Samat accepterar flytande CO2 från Plagazi för transportändamål. Avtalet kommer att hjälpa Plagazi att ytterligare optimera kapaciteten för hantering och transport av CO2.

Samat har en lång och erfaren historia av att transportera farliga ämnen och en meritlista som sträcker sig över 40 år. Deras tankar och containrar används på över 30 platser i 10 länder över hela Europa för att tillhandahålla transporttjänster när det gäller kemikalier, kolväten, luft och flytande petroleumgaser, med över 2 000 fordon till sitt förfogande.

Samat kommer att hjälpa Plagazi att lasta, transportera och leverera flytande koldioxid till olika geologiska platser som Plagazi anvisar för lagring. Volymerna kan komma att ökas om behovet skulle uppstå.

"Vårt partnerskap med Samat är ett utmärkt steg i riktning mot transport och lagring av koldioxid. Att ha deras expertis och erfarenhet att förlita sig på för denna aspekt av produktionskedjan är mycket betryggande och vi är säkra på att detta samarbete kommer att fungera sömlöst eftersom detta är vad Samat gör bäst. Att få hjälp med att optimera vår CO2-hanteringskapacitet och utforska transportalternativ är enormt viktigt för Plagazi, och vi ser mycket fram emot att fortsätta vår utveckling med Samat." - Gustav Granberg, VD Plagazi AB (publ)

Gustav Granberg, VD Plagazi AB (publ)

Email: gustav.granberg@plagazi.com