PLAGAZI UTSER DR. SORAN SHWAN TILL TEKNIKCHEF (CTO)

När Plagazi nu bygger vidare på sitt momentum efter att ha avslutat en kapitalanskaffningsrunda på 53 MSEK (”Series A”), kommer Dr Soran Shwani att axla rollen som ny teknikchef i Plagazi. Detta möjliggör att företaget kan säkerställa ytterligare framsteg i unika position i vätgasmarknaden och maximera Plagazi-processens potential.

Soran ansluter sig till Plagazi från tjänsten som Manager & Product Owner of Battery Cell Technology på Volvokoncernen, med säte i Göteborg, Sverige. Där var hans huvudsakliga ansvarsområde bland annat utvecklingen av battericeller för nuvarande och framtida elektriska transportlösningar. Dessutom har han också haft tjänsten som chef och produktägare för katalysatorer och filter, vilket kommer att vara mycket värdefullt för utvecklingen av Plagazi-processen. I båda rollerna var Soran ansvarig för att leda olika team med upp till 20 personer under sina fyra senaste år på Volvo.

Innan han kom till Volvokoncernen disputerade han i kemiteknik med inriktning på katalys vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg, där han tillbringade fyra månader som postdoktoral forskare. Han har också avslutat en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi och ledning (MBA) och har ytterligare tidigare erfarenhet av att arbeta på Haldor Topsoe.

Från och med mars 2023 på Plagazi kommer Sorans ansvarsområde att innefatta att ta över ägandet av den patenterade Plagazi-processen, samt att fungera som chef för Plagazis nyligen erhållna Göteborgskontor.

"Vi är oerhört entusiastiska över att Soran tar över CTO-posten på Plagazi. Att ha en person med hans omfattande meriter och erfarenhet i vårt team kommer att ge ovärderlig expertis och säkerställa att utvecklingen av vår unika process går framåt på rätt sätt och i rätt riktning. Vi ser mycket fram emot Sorans tillskott till vårt ingenjörsteam i Göteborg och Plagazi i helhet." - Torsten Granberg, VD Plagazi

Torsten Granberg, VD Plagazi AB (publ)