PLAGAZI UTSER F.D. INNOVATIONSANSVARIGE FÖR TYSKA REGERINGENS GRÖNA VÄTGASSTRATEGI TILL FÖRETAGETS ADVISORY BOARD

Plagazi meddelar idag nytt tillskott till företagets Advisory Board, Dr. Stefan Kaufmann.

Plagazi AB (publ) (“Plagazi” eller “Bolaget”) har utsett Dr. Stefan Kaufmann till Plagazis Advisory Board. Dr. Kaufmann har en doktorand inom juridik och inledde karriären hos CMS Hasche Sigle, där han arbetade med handels- och företagsrätt. Efter ett antal år inom juridiska sektorn där Stefan även konsulterade privatägda bolag övergick karriären till politiken.

Dr. Kaufmann har innehaft viktiga ledande politiska positioner under sin karriär. Dr. Kaufmann har varit Ordförande för CDU/CSU:s parlamentariska grupp i utskottet för utbildning, forskning och teknikutvärdering för den tyska regeringen. Dr. Kaufmann har även varit ordförande i delstatsutskottet för medier och mediepolitik inom CDU Baden-Württemberg samt ledamot i förbundsutskottet för utbildning, forskning och innovation inom CDU Tyskland. I dag är Dr. Kaufmann ännu medordförande i CDU Tysklands förbundsutskott för utbildning, forskning och innovation.

Dr. Kaufmann har sedan 2020 lett Tysklands nationella gröna vätgasstrategi som innovationsansvarig för grön vätgas vid det federala ministeriet för utbildning och forskning (BMBF). Utöver sitt ansvar inom den gröna vätgassektorn, så har Dr. Kaufmann även varit ansvarig för Tysklands forsknings- och utvecklingsverksamhet.

‘’Dr. Stefan Kaufmann har lett Tysklands gröna vätgasstrategi sedan 2020 och han är en nyckelperson för utvecklingen av Tysklands och Europas vätgassektor. Dr. Kaufmann har sedan tidigare haft en nära relation till Plagazi sedan i slutet av 2020 då han medverkade när Plagazi presenterade vår patenterade process på tyska ambassaden i Stockholm tillsammans med Siemens, Northvolt och Powercell. Dr. Kaufmanns gedigna expertis från det tyska samt europeiska politiska gröna vätgaslandskapet, där Plagazi nu är aktiva med flertal europeiska projekt, ger oss en ovärderlig support och konkurrensfördel. Slutligen är Dr. Kaufmanns kunnighet och nätverk inom vätgas, politik och näringsliv en enorm dörröppnare för företaget och kommer gynna alla våra aktiva och kommande projekt.” - Torsten Granberg, VD Plagazi AB (publ)