USA-BASERAT TEST BEVISAR ATT PLAGAZI-PROCESSEN KAN ÅTERVINNA VINDTURBINSBLAD

Ursprungligt datum: Juni 24, 2021

Plagazi har tillsammans med sin huvudleverantör och exklusiva partner, InEnTec, framgångsrikt testat möjligheten att återvinna vindturbinblad i deras  plasmaförgasningsanläggning i USA.

Testningen visar att den patenterade Plagazi-processen kan behandla och återvinna vindturbinblad till grön vätgas men även utvinna glasfiber för återanvändning. Vindturbinblad kan därför läggas till i den långa listan på material som kan återvinnas till grön vätgas med en konkurrenskraftig produktionskostnad och lågt CO2-avtryck. Detta gör Plagazi-processen till en av de få processerna som kan helt återvinna vindturbinblad i dagsläget.

Vindturbinblad är det snabbast växande avfallsproblemet i Europa, mycket på grund av oförmågan att återvinna de gigantiska plast- och glasfiberkonstruktionerna. När bladen har skrotats och staplats på deponi kommer bladen att finnas kvar i stort sett för alltid - de bryts inte ner med tiden.

Det uppskattas att 14,000 vindturbinblad kommer att tas ur bruk fram till 2023 i Europa. Detta motsvarar mellan 40,000 och 60,000 ton avfall som potentiellt kan driva flertal HE2000 Plagazi-anläggningar i flertal år.