WERMUTH ASSET MANAGEMENT, TYSKT FAMILJEKONTOR, INVESTERAR I PLAGAZI FÖR ATT DRIVA PÅ MILJÖFÖRÄNDRINGAR

Investeringen omfattar eget kapital från Wermuths andra fond, Green Growth Fund 2 (GGF2), med målet att tillföra ytterligare kapital från deras kommande Clean Industrialization Fund (GGF3), som syftar till att samla in 1 miljard euro för att stödja tillväxten i deras portföljbolag och deras miljöomvälvande teknik, som nu inkluderar Plagazi.

Wermuth Asset Management GmbH (WAM) är en tysk investeringsrådgivare och initiativtagare som investerar med både hög riskjusterad avkastning och en positiv inverkan på miljön i alla tillgångsklasser. Företagets huvudägare, Jochen Wermuth, var med och skapade den globala www.divestinvest.org-rörelsen, med över 40 biljoner dollar i åtaganden att avyttra fossila bränslen och satsa på klimatlösningar idag.

Deras GGF2 riktar sig till "exponentiella organisationer", det vill säga de bästa energi- och resurseffektiva företagen i EU som kan växa exponentiellt med både ekonomisk och miljömässig påverkan. WAM ser sig som en företagsbyggare som ger aktivt stöd till sina portföljbolag för att de ska kunna växa globalt. Portföljen är baserad i Europa, främst i Tyskland, Frankrike och Norden. Den omfattar de förväntade framtida mästarna inom den "rena industriella revolutionen", särskilt inom energi- och transportsektorerna.

"WAM:s syn på miljömässigt fördelaktiga investeringsmöjligheter går hand i hand med Plagazis vision och vad vår teknik och produkt kan åstadkomma, vilket gör deras investering i Plagazi till ett naturligt steg för båda parter. WAM söker investeringar som har en stark finansiell potential samt en stark drivkraft att göra storskaliga miljömässiga skillnader, och Plagazi ser mycket fram emot att samarbeta med dem för att driva vårt gemensamma uppdrag framåt." - Torsten Granberg, styrelseordförande, Plagazi AB (publ)

"Vi är mycket glada över möjligheten att bidra till Plagazis tillväxt. Plagazi kan spela en viktig roll när det gäller att tillhandahålla vätgas till en konkurrenskraftig kostnad för EU:s ekonomi. Plagazis waste-to-hydrogen-teknik har en otrolig potential med tanke på dess plats- och råmaterialagnostiska egenskaper, och dess roller som avfallsåtervinnare, vätgasproducent och koldioxidupptagare. Vi ser mycket fram emot att forma framtiden för den europeiska cirkulära vätgasekonomin tillsammans med Plagazi." - Jochen Wermuth, VD och grundare, Wermuth Asset Management

Gustav Granberg, VD Plagazi AB (publ)

Email: gustav.granberg@plagazi.com