Plantagen lanserar e-butik med Nordens bredaste online-utbud av växter

Plantagen lanserar e-handel för växter där kunderna bland annat kan beställa buskar, träd och större häckväxter. På så sätt möter Plantagen den nya trenden, ”expressträdgården”, som bygger på en ökad önskan att se snabba resultat i våra trädgårdar.

”Vi vill göra det enklare för våra kunder att skapa en inspirerande trädgård. E-butiken innebär att kunderna kan planera och beställa sina färdiga växter hemifrån, i lugn och ro”, säger Eric Lundberg, Nordisk Marknadsdirektör.

I Trädgårdsbarometern 2012, som tagits fram av Plantagen i samarbete med HUI och där 1 000 respondenter i Sverige, Norge och Finland intervjuats kring trädgårdsrelaterade frågor, utkristalliseras ett antal övergripande trender. En av dem är ”expressträdgården” som bottnar i en ökad önskan om att se snabba resultat i våra trädgårdar.

”Vi vill hjälpa kunderna att få sin drömträdgård färdigt snabbt. Här fyller e-butiken en viktig funktion. Den innehåller Plantagens ordinarie växtsortiment, men i större storlekar. Det gör att man slipper vänta i flera år på att trädgården ska växa till sig”, säger Eric Lundberg.

E-butikens sortiment består idag av cirka 250 olika växtsorter.

”Vi har det bredaste online-sortimentet av växter i Norden redan vid starten. Ambitionen är att utveckla sortimentet stegvis, för att framöver även omfatta redskap och övriga produkter i Plantagens ordinarie butikssortiment”, säger Eric Lundberg.

Leverans av växter som beställs sker till valfri Plantagenbutik, dit kunden kan åka och hämta sina varor. Det är även möjligt att beställa hemkörning från butiken.

E-handelsbutiken nås via www.plantagen.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric Lundberg, Nordisk Marknadsdirektör, 070-104 10 47, eric.lundberg@plantagen.se
Jonas Larsson, Nordisk Marknadskoordinator, 070-108 86 68, jonas.larsson@plantagen.se

Plantagen är norra Europas största trädgårdskedja, med 39 butiker i Sverige, 58 i Norge och 10 i Finland. I Sverige har Plantagen butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagen har ett brett utbud av växter, odling och trädgård. I sortimentet ingår allt från trädgårdsmöbler, krukor och grillar till heminredning, presentartiklar och snittblommor. Utöver ett brett sortiment har Plantagen utbildade trädgårdsmästare i samtliga sina butiker.

Taggar:

Citat