Trädgårdsbarometern – så vill svenskarna ha sin trädgård

Trädgårdsbarometern för 2012 pekar på att intresset för trädgårdsarbetet är stort. 9 av 10 har tillgång till trädgård, balkong eller terrass att odla på, 4 av 10 anser att en fin trädgård är lika viktig som fin heminredning och det är tydligt att en välskött trädgård påverkar en bostads värde.

Under 2012 lanserar Plantagen en rad projekt för att öka kunskapen om trädgårdsfrågor. Ett av dessa projekt är Trädgårdsbarometern, en rapport med fakta och trender om trädgårdsintresset, som är framtagen i ett samarbete mellan HUI Research och Plantagen. I studien, som genomfördes i februari 2012, tillfrågades fler än 1 000 konsumenter i Sverige, Norge och Finland om sin syn på olika trädgårdsfrågor. Dessutom genomfördes åtta djupintervjuer med trädgårdsexperter i respektive land. Resultatet pekar på tre tydliga trender.

Trend 1: Ute är det nya inne – Inredningstrenden som dominerat våra hem under de senaste åren har nått trädgården, altanen eller balkongen. Hela 4 av 10 anser att en fin trädgård är lika viktig som fin heminredning. Vi ser trädgården som en förlängning av vårt vardagsrum vilket också gör att en välskött trädgård ökar priset på en bostad.

”Högst på listan över vad vi önskar oss till vår trädgård, balkong eller terrass är ett inglasat uterum och nya utemöbler, vi vill inreda trädgården, ett bevis på vår önskan om att ute är det nya inne”, säger Johanna Karlén, Trädgårdsmästare på Plantagen Sverige.

Trend 2: Expressträdgården – I och med att trädgården blir allt viktigare för oss har den en tydlig påverkan på priset vi är beredda att betala för en ny bostad. Trädgården har fått större betydelse i samband med bostadsförsäljningar.

”Denna trend kan leda till en ökad efterfrågan på tjänster kopplade till trädgården, till exempel trädgårdsarkitekter, anläggning och skötsel av trädgården. Vi vill se snabba resultat och vi är beredda att betala för dem”, konstaterar Johanna Karlén.

Trend 3: Från trädgård till tallrik – Den tid vi lägger ner på att odla vill vi få utdelning på. Trenden gäller framförallt det som är ätbart – grönsaker, frukt, bär och kryddor. Grönsaksfröer säljer generellt bättre än blomfröer. Egenodlingen sker mestadels i liten skala, då många inte har kunskap eller utrymme att odla i större skala.

”Drivkrafterna bakom trenden är vår ökade hälsomedvetenhet och vår oro för tillsatser. Att ha kunskap och kontroll över det man odlar och äter skapar trygghet. Men även tillfredsställelse, det är något man är stolt över”, säger Johanna Karlén.

"Plantagens vision är att tillsammans med våra kunder skapa Europas mest inspirerande trädgårdar. Kunskap om kundernas syn är en väsentlig del i arbetet för att nå visionen.”, säger Erik Angervall, VD, Plantagen Sverige.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner från http://www.plantagen.se/page_templates/infosida_mall_1/352

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Angervall, VD, Plantagen Sverige AB, tfn: 0701 08 85 87

erik.angervall@plantagen.se

Johanna Karlén, Trädgårdsmästare, Plantagen Sverige AB tfn: 0701 04 41 56

johanna.karlen@plantagen.se

För bilder och annat praktiskt, vänligen kontakta:

Mårten Westlund, tfn: 0739 86 73 27

marten.westlund@solberg.se

Plantagen är norra Europas största trädgårdskedja, med 39 butiker i Sverige, 58 i Norge och 10 i Finland. I Sverige har Plantagen butiker från Umeå i norr till Malmö i söder. Plantagen har ett brett utbud av växter, odling och trädgård. I sortimentet ingår allt från trädgårdsmöbler, krukor och grillar till heminredning, presentartiklar och snittblommor. Utöver ett brett sortiment har Plantagen utbildade trädgårdsmästare i samtliga sina butiker.

Taggar:

Citat

Johanna Karlén
Trädgårdsbarometern hjälper oss att få en inblick i vad våra kunder tänker, tycker och drömmer om. Samtidigt vill vi dela med oss av insikterna. Som Sveriges och Nordens ledande trädgårdskedja har vi ett ansvar att göra trädgårdskunskapen tillgänglig. Det är därför vi satsar på Trädgårdsbarometern.
Erik Angervall