Enligt EFSA är det ingen risk med bisfenol A för konsumenter

Den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA) har nu publicerat sin omfattande utvärdering av Bisfenol A (BPA). Slutsatsen är att den mängd bisfenol A som vi får oss inte är skadlig för hälsan. Det gäller alla åldersgrupper, och även foster.

Utvärderingen kombinerar myndighetens bedömning av exponerings- och hälsoaspekter. Den baseras på information från både nationella myndigheter och intressenter, som man fått in genom en omfattande dialog. Den nya bedömningen täcker in exponering både från mat och från en rad andra möjliga källor. Den beaktar alla åldersgrupper.

Den totala exponeringen är mycket låg
EFSA har använt sig av en mer förfinad metodik och har bedömt alla relevanta studier på BPA på ett heltäckande vis utifrån deras vetenskapliga tyngd. EFSA:s vetenskapliga experter har sedan kommit fram till en säker nivå för dagligt intag vid livslång exponering, känd som tolerabelt dagligt intag (TDI). För att ta hänsyn till kvarstående osäkerhet har man använt en högre säkerhetsfaktor. Expertpanelen bedömer att den totala exponeringen är mycket låg och ligger en bra bit under den nya säkra gränsen för alla åldersgrupper. Slutsatsen är därför att bisfenol A-baserade produkter är säkra för konsumenterna.

Det förväntas att EFSA kommer att ändra dagens temporärt tolerabelt dagligt intag (tTDI) till ett vanligt TDI, när resultaten från pågående amerikanska myndighetsstudier är klara. Dessa är avsedda att lösa återstående osäkerhet kring BPA.

En transparant och öppen process stärker slutsatsen
PlasticsEuropes ”PC/BPA Group and Epoxy Resin Committee” (epoxiharts) värdesätter det transparanta och öppna sätt som EFSA har haft. Intressenter har haft möjligheter att ge synpunkter. Detta har lett till att man fick in ett brett urval av vetenskapliga synpunkter och data, vilka blev beaktade och uppmärksammade i den vetenskapliga utvärderingen.

Att användningen är säker stämmer med bedömningarna från myndigheter världen runt
EFSA:s slutsats stämmer med uttalande som nyligen kommit från amerikanska livsmedelsverket (US Food and Drug Administration, FDA). De bekräftar att det är säkert att använda BPA i material som är i kontakt med livsmedal. Många andra myndigheter, som Health Canada, har också utvärderat de vetenskapliga bevisen för BPA, och kommit till liknande slutsatser.

I ljuset av EFSA:s slutsats bör det franska förbudet dras tillbaka
– Att en realistisk exponering för BPA ligger mycket under EFSA:s konservativa gränsvärd visar att de generella restriktioner som införts på nationell nivå, i synnerhet i Frankrike, är obefogade och bör dras tillbaka, säger Jasmin Bird på PC/BPA-gruppen. EFSA:s bedömning av BPA bör användas som grund för en enhetlig och harmoniserad europeisk lagstiftning inom livsmedelsområdet, och den bör respekteras av alla medlemsländer.

För mer information, var god kontakta:
Jasmin Bird
PC/BPA-Group PlasticsEurope
Webb sida: www.bisphenol-a-europe.org                        Tfn: +32 2 676 17 38
e-post: jasmin.bird@plasticseurope.org                           Fax: +32 2 675 39 35

Taggar: