FuturEnergia nu för grundskolan

Bryssel, 18 oktober 2007

FuturEnergia nu för grundskolan

Andra året med internetprojektet FuturEnergia börjar med nya aktiviteter för elever i hela grundskolan och gymnasiet.

Internetprojektet FuturEnergia, som ska lära eleverna att leva energismart, går nu in på sitt andra år. Nu kan också lågstadieelever vara med. Det webbaserade projektet innehåller ännu fler aktiviteter som vänder sig till elever i olika åldrar i hela Europa. FuturEnergia syftar till att höja kunskapen om energifrågor och hur man själv kan göra en skillnad.

Två aktiviteter riktar sig särskilt till grundskoleelever i åldern 7-14 år. I "Skapa din egen FuturEnergia- hjälte" ska deltagarna rita och beskriva en actionhjälte som agerar ansvarsfullt när det gäller energieffektivitet och energibesparingar. I "En FuturEnergia-hjältes äventyr " ska en grupp på tre elever arbeta med ett av fem teman, t ex att bygga hus eller åka på semester. Deltagarna skriver en berättelse antingen som en uppsats eller som en serieteckning.

En annan aktivitet, som är ny för i år, riktar sig till äldre elever, "Vill du bli en hjälte?". I grupper på tre ska eleverna i åldrarna 14-20 undersöka alternativa sätt att hantera en av fem klimatutmaningar. Resultaten av dessa efterforskningar kan presenteras på en video eller med multimediepresentation på engelska, tyska eller franska.

En höjdpunkt för deltagarna har varit månadens chatt med energiexperter – en aktivitet som kommer att fortsätta i år också. Målgruppen är elever mellan 12 och 20 år. Läsårets första chatt hölls den 27 september med den brittiske framtidsforskaren Ray Hammond.

- Energin är vår tids kärnfråga, säger Wilfried Haensel, PlasticsEurope. Det vi får ut av vårt stöd till plattformen FuturEnergia genom unga människors idéer tillför mycket till vårt arbete inom EU- kommissionens kampanj Sustainable Energy Europe.

Projektet FuturEnergia är ett samarbete mellan PlasticsEurope och det europeiska skoldatanätet EUN. Som en del i Sustainable Energy Europe syftar det till att öka kunskapen om hur man kan leva energieffektivt i vardagen. Under det första verksamhetsåret har projektet nått ut till över 2 miljoner elever mellan 12 och 18 år i 34 länder.

1. För att delta i någon av FuturEnergias aktiviteter kan elever eller lärare kontakta Hanane Taidi, hanane.taidi@plasticseurope.org.
2. Titta gärna in på FuturEnergias webbsajt, www.futurenergia.org.
3. Projektet FuturEnergia är ett samarbete mellan PlasticsEurope och europeiska skoldatanätet (EUN). EUN är ett icke kommersiellt nätverk mellan28 europeiska utbildningsdepartement som bildades 1997. För mer information, se www.eun.org.
4. Information om PlasticsEurope finns på www.plasticseurope.org.

För ytterligare information, kontakta Hans van Doorn, Communications Director PlasticsEurope Tfn: +32 (0)2 676 1740 hans.van.doorn@plasticseurope.org Lena Lundberg, kanslichef Plastinformationsrådet Tfn:+46 (0)8 783 8188 lena.lundberg@plastkemiforetagen.se

Press Release

Editors Note PlasticsEurope is one of the leading European trade associations with centres in Brussels, Frankfurt, London, Madrid, Milan and Paris. We are networking with European and national plastics associations and have more than 100 member companies, producing over 90% of all polymers across the EU27 member states plus Norway, Switzerland, Croatia and Turkey.
The European plastics industry makes a significant contribution to the welfare in Europe by enabling innovation, creating quality of life to citizens and facilitating resource efficiency and climate protection. More than 1.6 million people are working in about 50.000 companies (mainly small and medium sized companies in the converting sector) to create a turnover in excess of 280 billion € per year.
The plastics industry includes polymer producers - represented by PlasticsEurope, converters - represented by EuPC and machine manufacturers - represented by EUROMAP. For further info see the web links: www.plasticseurope.org www.plasticsconverters.eu www.euromap.org