PlasticsEurope stöder satsningen på energieffektivitet inom EUs energipolitik Bryssel, 8 mars 2006

PlasticsEurope – organisationen som representerar plastråvarutillverkarna i Europa – stödde idag Europeiska Kommissionens uppmaning att Europa skall stärka sin position som den mest energieffektiva regionen i världen.

Nancy Russotto, VD för PlasticsEurope, säger i en kommentar till publiceringen av grönboken att “Energieffektivitet ligger högst upp på dagordningen för PlasticsEurope. Tackvare plasternas låga vikt bidrar de till att spara energi genom att de används i många olika produkter inom transport- och förpackningssektorn. Vidare spar plasterna energi inom bygg- och anläggningssektorn genom deras isolerande förmåga.”

“För att visa hur vi kan bidra till Kommissionens mål om energieffektivitet kommer PlasticsEurope senare denna månad att skicka in ett detaljerat svar på Kommissionens konsultation på energieffektivitet genom deras grönbok Att göra mer med mindre.”

Genom användningen av plastprodukter sparas mycket energi:

 100 kg plastdetaljer i bilarna minskar oljeanvändningen med omkring 12 miljoner ton varje år i Europa. Detta motsvarar minskade emissioner av koldioxid med ungefär 30 miljoner ton per år  Plast bidrar till att minska oljeanvändningen och utsläppen av koldioxid från våra hem. Genom innovativ användning av plast kan hushållsanvändningen minska till 3 liter olja per kvadratmeter, att jämföra med genomsnittet på 20 liter

Nancy Russotto stödde vidare förslaget i grönboken på att bredda energibasen genom att i större grad omfatta förnyelsebara och alternativa energikällor.

“Plastavfall som inte kan materialåtervinnas spelar en viktig roll som en alternativ bränslekälla. Plastavfall har ett energiinnehåll som minst motsvarar kolets, och det producerar mindre emissioner.”

Att PlasticsEurope har åtagit sig att verka för en hållbar energianvändning visas vidare genom att man är officiell sponsor av FIFAs miljöprogram Green Goal™. Green Goal™ skall säkerställa att FIFA World Cup 2006™ i Tyskland blir den första världscup som är klimatneutral. Miljöprogrammet kommer att presenteras på en presskonferens i Berlin på fredag den 10 mars av organisationskommittén för FIFA World Cup 2006™.

Nancy Russotto kommenterar: “PlasticsEurope stöd till Green Goal™ kommer att finansiera projekt med energieffektivitet och förnybar energi i utvecklingsländer.”

Kommentarer:

1. PlasticsEurope representerar plastråvarutillverkarna i Europa. Föreningen har mer än 60 medlemsföretag, vilka står för över 90 % av produktionen av plastråvara i EUs 25 medlemsländer plus Norge, Schweiz, och Turkiet. Hela plastbranschen i Europa, som även inkluderar bearbetare och maskintillverkare, sysselsätter 1,5 miljoner. Den sammanlagda omsättningen inom branschen är cirka 160 miljarder euro per år. PlasticsEurope verkar från sex decentraliserade kontor. Ett i Bryssel och fem regionala centrum i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien.

2. Det bedöms att FIFA World Cup™ kommer att ge upphov till ungefär 100 000 ton koldioxid. Detta på grund av det ökande antalet transporter för de cirka 3,2 millioner åskådare som kommer att resa till matcherna.

3. Green Goal™ skall säkerställa klimatneutralitet genom att investera i klimatprojekt i utvecklingsländerna, som kompenserar för emissionerna under VM. För att uppnå det ambitiösa målet behöver ungefär 100 000 ton växthusgaser “neutraliseras”.

4. PlasticsEurope engagemang i Green Goal™ stöder en rad olika energieffektiva initiativ, vilka belyser energibehovet hos mindre lyckligt lottade samhällen.

För mer information kontakta

Jan te Bos PlasticsEurope Avenue E. Van Nieuwenhuyse 4 / Box 3 B-1160 Bryssel Belgien Tel: + 32 (0)2 676 17 45 Fax: + 32 (0)2 675 39 35 jan.te.bos@plasticseurope.org