Plastindustrin donerar 100 000 euro till en stiftelse som skall öka barns hälsa

Den 13 september hade stiftelsen Johan Cruyff Foundation öppet hus. Då fick man ta emot 100 000 euro från branschorganisationen PlasticsEurope. Många barn deltog när donationen, som hade gömts i en stor låda fylld med ballonger, överlämnades. Barnen startade ett fyrverkeri som fick ballongerna att flyga iväg och göra ”kreditkortet” med donationen synligt. Johan Cruijff, som är ordförande i stiftelsen, var personligen närvarande för att ta emot pengarna.

“Du kan inte göra något ensam utan behöver arbeta tillsammans. Det är genom stöd från organisationer som PlasticsEurope som det är möjligt för stiftelsen att ytterligare utveckla och öka sina aktiviteter. Kort och gott är detta en sportslig gest!”, sa den holländska fotbollslegenden Johan Cruijff.

Ballonger Över 1 500 barn deltog i de sportaktiviteter som organiserades under stiftelsens öppna hus på olympiska stadion i Amsterdam. Mitt under uppvisningen överlämnade Koos van Haasteren, som är styrelsemedlem i PlasticsEurope och SABIC Europe, ett ”kreditkort” till Johan Cruyff Foundation. Barnen, som var klädda i sportkläder från PlasticsEurope, såg fascinerat på mängden ballonger och de var glada att få hjälpa till att trycka på knappen som satte igång fyrverkeriet.

“Miljoner människor över hela Europa stödjer Johan Cruyff Foundations arbete via plastindustrins webb sida”, sa Koos van Haasteren. “Istället för att ge en papperscheck gör vi en säker och ändamålsenlig donation genom att använda plastkort. Varje år sker transaktioner för över miljoners miljoner euro med plastkort, som är en av alla saker som är möjliga idag tackvare plast ”

“Stiftelsen förser handikappade barn med sportutrustning och aktiviteter som hjälper dem att utvecklas. Vi är stolta att kunna bidra till deras arbete”, sa Nancy Russotto, VD för PlasticsEurope. “Plasten har bidragit till att vi kan sporta på ett säker sätt och att alla kan förbättra sina resultat, även personer med speciella behov.”

Sparka för att ge PlasticsEurope har samlat in pengar till sin donation genom webbsidan ‘Kick to Give’. Besökare på webbsidan uppmanas att skjuta en straffspark mot en målvakt. För varje försök, oavsett om man gör mål eller inte, gör PlasticsEurope en donation. Miljoner människor från hela Europa, men också från andra kontinenter, har hitintills deltagit i denna aktivitet.

Webbsidan www.KickToGive.org kommer att vara öppen till slutet av 2006. Pengarna som genereras framöver kommer att gå till PlasticsEuropes projekt ‘Kits for kids’ som skall förse sämre lottade barn i Europa med fotbollsutrustningar.

Kommentarer:  John Cruyff Foundation bildades 1997. Stiftelsen stöder projekt och organisationer världen över som ökar den mentala och fysiska hälsan för barn genom fysiska aktiviteter, sport och lekar. Man har speciellt fokus på mindre lyckligt lottade barn eller handikappade barn. För mer information om stiftelsen besök www.cruyff-foundation.org

 PlasticsEurope är organisationen för plastråvarutillverkarna i Europa. PlasticsEurope har mer än 60 medlemsföretag, vilka producerar över 90 % av plastråvaran i Europa (EUs 25 medlemsländer plus Bulgarien, Kroatien, Norge, Rumänien, Schweiz och Turkiet). Hela plastbranschen i Europa, som även inkluderar bearbetare och maskintillverkare, sysselsätter över 1,6 miljoner människor. Den sammanlagda omsättningen inom branschen är cirka 160 miljarder euro per år. PlasticsEurope arbetar från sex decentraliserade kontor: ett i Bryssel och fem regionala centrum i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. För mer information: www.plasticseurope.org

För mer information kontakta

Harry Lucas PlasticsEurope Nederländerna Box 443 NL-2260 AK Leidschendam Nederländerna Tfn: + 31 70 444 0610 harry.lucas@plasticseurope.org