Plastindustrins vill förbättra villkoren för utsatta barn genom sportaktiviteter

Via en ny välgörenhetssida på nätet vill plastindustrin samla in 100 000 euro till Johan Cruyff Foundation. Denna stiftelse skall sedan göra det möjligt för mindre lyckligt lottade barn i Europa att få spela fotboll.

Välgörenhetssidan på nätet använder sig av en ny populär teknik där PlasticsEurope skänker pengar till Johan Cruyff Foundation (JCF) för varje klick som en besökare gör på webbsidan. Den nya webbsidan kallas för ”Kick to Give” (www.KickToGive.org ) och skall även bidra till att öka allmänhetens kunskap om plast inom sporten.

Pengarna kommer stiftelsen att använda till att ge utrustning och möjligheter för mentalt handikappade barn att spela fotboll under den paraolympiska fotbollsveckan i Europa.

“I slutet av sommaren hoppas vi att målet med 6 miljoner klick har nåtts. Då kommer vi att skicka en check på 100 000 euro till Johan Cruyff Foundation” säger Nancy Russotto, VD för PlasticsEurope. ”Stiftelsens arbete kommer att förse barn med sportutrustningar, kläder och aktiviteter för att hjälpa dem att vara hälsosamma och utveckla sin talang.”

Carole Thate, som är VD för Johan Cruyff Foundation säger i en kommentar: “Vi är mycket glada för stödet från PlasticsEurope. Det ger stiftelsen möjlighet att fortsätta, och även öka, sina aktiviteter för många handikappade barn i Europa med sport och speciellt då fotboll. På dessa barns vägnar vill vi tacka PlasticsEurope för deras åtagande och stöd.”

Varje besökare på webbsidan “Kick to Give” har möjlighet att försöka slå en målvakt genom att klicka på en boll och styra den mot ett mål. Efter försöket kan man testa sin kunskap om fotboll i en frågetävling. Exempel på frågor:

• Anser FIFA att matcher i världscupen även kan spelas på konstgräs? • Av vilket material är taket i stadion i Berlin tillverkat? Det är i den stadion som själva finalen i världscupen kommer att hållas.

PlasticsEurope är också sponsor av miljöprogrammet Green Goal™. Det är första gången i fotbollshistorien som en världscup driver på för största möjliga miljöhänsyn. Green Goal™ har som mål att världscupen för första gången skall vara klimatneutralt. För mer information besök: http://greengoal.fifaworldcup.yahoo.net/en/greengoal_team/

# # # Kommentarer:

John Cruyff Foundation bildades 1997. Stiftelsen stöder projekt och organisationer världen över som ökar den mentala och fysiska hälsan för barn genom fysiska aktiviteter, sport och lekar. Man har speciellt fokus på mindre lyckligt lottade barn eller handikappade barn. För mer information om stiftelsen besök www.cruyff-foundation.org

PlasticsEurope är organisationen för plastråvarutillverkarna i Europa. Organisationen bildades 2004 genom en sammanslagning av organisationer på det europeiska planet (APME) och nationellt till en enda nätverkande organisation. PlasticsEurope har mer än 60 medlemsföretag, vilka producerar över 90 % av plastråvaran i Europa. Hela plastbranschen i Europa, som även inkluderar bearbetare och maskintillverkare, sysselsätter 1,5 miljoner. Den sammanlagda omsättningen inom branschen är cirka 160 miljarder euro per år. PlasticsEurope verkar från sex decentraliserade kontor. Ett i Bryssel och fem regionala centrum i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien.

För mer information kontakta:

Caroline Dubois Projektansvarig för KicktoGive PlasticsEurope Avenue E. Van Nieuwenhuyse 4 / Box 3 B-1160 Bryssel Belgien Tfn: + 32 2 676 17 39 Fax: + 32 2 675 39 35 Caroline.dubois@plasticseurope.org

Kontakt i Sverige: Lena Lundberg PlastInformationsRådet Box 5501 114 85 Stockholm Tfn: 08-783 83 88 info@plastinformation.se