Sex miljoner ”straffsparkar” på webbsida nådde målet

PlasticsEurope avslutar 2006 med att nå sitt mål att kunna donera 250 000 euro till olika fotbollsrelaterade projekt för mindre lyckligt lottade barn i Europa.

Donationen delas upp mellan Johan Cruyff Foundation som får 100 000 euro och projektet “Kits for Kids” som får resterande 150 000 euro. Det senare projektet är ett initiativ från PlasticsEurope och pengarna skall användas till sportutrustning för speciellt behövande barn i Europa.

Johan Cruyff Foundation har redan fått sin donation på 100 000 euro. Detta skedde vid ett öppet hus i september då 1 500 barn deltog på Olympiastadion i Amsterdam. Johan Cruyff Foundation arbetar för att handikappade barn skall få sportutrustning och kunna delta i olika projekt som utvecklar deras hälsa. Donationen från PlasticsEurope kommer att användas till att få igång fotbollsaktiviteter i Östeuropa och Eurasien.

De 150 000 euro som går till projektet “Kits for Kids” kommer att gå till fotbollsutrustning för 143 lag med mindre lyckligt lottade barn samt till en fotbollsplan i Wheathampstead, Storbritannien.
Den fotbollsinspirerade värgörengetswebbsidan “Kick- to- Give” (www.KickToGive.org) lanserades i juni 2006 samtidigt som VM i fotboll startade. Målet var att få tillräckligt många intresserade besökare så att PlasticsEurope kunde donera totalt 250 000 euro. Webbsidan räknade antalet “straffsparkar” som gjordes av besökarna. Page 2

“Industrins donation till Johan Cruyff Foundation visar på vårt engagemang för välgörenhetsprojekt. Aktiviteterna under 2006 var kopplade till den ”fotbollsfeber” som rådde i Europa och vi kanaliserade denna energi för en god sak”, säger Nancy Russotto, VD för PlasticsEurope.

PlasticsEurope är organisationen för plastråvarutillverkarna i Europa. PlasticsEurope har mer än 60 medlemsföretag, vilka producerar över 90 % av plastråvaran i Europa (EUs 25 medlemsländer plus Bulgarien, Kroatien, Norge, Rumänien, Schweiz och Turkiet). Hela plastbranschen i Europa, som även inkluderar bearbetare och maskintillverkare, sysselsätter över 1,6 miljoner människor. Den sammanlagda omsättningen inom branschen är cirka 160 miljarder euro per år. PlasticsEurope arbetar från sex decentraliserade kontor: ett i Bryssel och fem regionala centrum i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien.

För mer information kontakta: Hans van Doorn Kommunikationsdirektör PlasticsEurope Avenue E. Van Nieuwenhuyse 4/3 B-1160 Brussels Tel.: +32 (0)2 676 17 41 Hans.van.doorn@plasticseurope.org

Kontakt i Sverige: Lena Lundberg PlastInformationsRådet Box 5501 - Fr o m 1/1-07 Box 55 915 114 85 Stockholm - Fr o m 1/1-07 102 16 Stockholm Tfn: 08-783 83 88 info@plastinformation.se