ServiceNow-partnern Plat4mation expanderar – etablerar verksamhet i Sverige

Report this content

Utrecht, 13 juni, 2024 – Den globala ServiceNow-partnern Plat4mation, som erbjuder konsulttjänster och applikationer för ServiceNow-plattformen, öppnar kontor och verksamhet i Stockholm. Den tidigare Sverigechefen för Sofigate, Michael Thunberg, blir VD. Öppningen av kontoret i Sverige innebär också starten av Plat4formations nya enhet Global Markets. Plat4mation siktar på att bli ledande på den nordiska marknaden inom 3 till 5 år.

Med stöd av ny finansiering från Keensight Capital och ServiceNow tidigare i år är Plat4mations globala marknadsexpansion med ServiceNow i full gång. Genom att expandera till Sverige som det första landet i Norden är Plat4mation nu välpositionerade i relation till andra stora aktörer i det dynamiska ServiceNow-ekosystemet. Plat4mation kan bistå befintliga kunder i regionen och även erbjuda lösningar och strategisk vägledning till nya kunder.

Plat4mation förväntar sig att expansionen ska leda till en intäktsökning på 50 miljoner euro och 30 nya kunder fram till 2027. Vid slutet av 2027 förväntas Global Markets-enheten ha ett team bestående av 150 personer. I Sverige planerar Plat4mation att ha drygt 10 anställda i slutet av 2024.

Utforskar nya områden
Med den nya enheten Global Markets siktar företaget på att bli marknadsledande inom ServiceNow i Norden under de kommande 3 till 5 åren. Trots ett brett fokus på olika branscher, kommer Plat4mation att erbjuda skräddarsydda lösningar för tillverkningsindustrin, finansiella tjänsteleverantörer, teknikserviceleverantörer och offentlig sektor. Företaget avser att dra nytta av sin globala erfarenhet och tillämpa den lokalt i Norden – först i Sverige och därefter i Finland, Danmark och Norge.

"De globala kraven från organisationer inom både offentlig och privat sektor att ställa om digitalt fortsätter att växa, vilket ökar behovet av intelligenta arbetsflödeslösningar baserade på ServiceNow. Vi strävar efter att bli ledande både inom den växande nordiska marknaden och globalt, vilket ständigt driver oss att utforska nya områden. Norden, och särskilt Sverige, har varit intressant för oss under en längre tid då vi redan har en etablerad kundbas. Rätt ledarskap är nyckeln för att kunna etablera sig framgångsrikt på en ny geografisk marknad. Med Michaels imponerande meritlista inom ServiceNow-ekosystemet och hans starka drivkraft är vi övertygade om att han är rätt person för jobbet", säger Plat4mations VD Elmer de Valk.

VD Michael Thunberg
Stockholmskontoret kommer att ledas av Michael Thunberg. Med tidigare erfarenhet som VD för Sverige på Sofigate har Thunberg en gedigen erfarenhet av att etablera nya kontor och bygga högpresterande team. Med 30 års erfarenhet från konsultbranschen, försäljning och ledarskap kommer Thunberg att ha ansvaret för alla Plat4mations go-to-market-aktiviteter i Norden och anpassar företagets regionala strategi till den globala strategin.

"Jag är mycket glad över att få vara med och etablera Plat4mation i Norden. Under de senaste åren har jag haft ett nära samarbete med ServiceNow och använt plattformens hyperautomatiseringsmöjligheter för att leverera värde till företag och organisationer i hela Norden. Plat4mation har kompetens i världsklass och lösningar som är mycket uppskattade på marknaden. Det har möjliggjort ett strategiskt partnerskap med ServiceNow för att kunna erbjuda de bästa lösningarna tillsammans med våra kunder. Det långsiktiga partnerskapet, och investeringen från ServiceNow, är unikt och visar på förtroende för Plat4mations förmågor och framtida framgångar. Med öppnandet av vårt Stockholmskontor möjliggör vi för fler nordiska kunder att ligga i framkant i den digitala omställningen. Dessutom planerar vi för att öppna ytterligare kontor i Finland, Danmark och Norge", säger Michael Thunberg.

Om Plat4mation
Plat4mation är en global renodlad ServiceNow Elite-partner som effektiviserar arbetsflödet. Genom våra lösningar och strategiska vägledning driver vi digital omställning och ökar medarbetarnas trivsel. På så vis ger vi människor möjlighet att snabbt och effektivt utföra arbete så att de kan fokusera på det som verkligen är viktigt i deras arbete.

Genom att använda den gyllene kvadraten - Människor, Processer, Plattform och Prestanda, skräddarsyr vi ServiceNow-lösningar och erbjuder insikter för att säkerställa att arbetet flödar intelligent över och mellan organisationer. Det möjliggör för kunder att kontinuerligt mäta och förbättra prestanda. Trots allt är teknologi bara så bra som de processer som omger den, vilka i sin tur bara är så bra som de insikter som fås från den och de personer som ansvarar för dem. www.plat4mation.com

Evelien van Loon, Plat4mation

evelien.van.loon@plat4mation.com