Utomhusreklam som anpassar sig efter omgivningen

Report this content

Nu finns möjligheten för annonsörer att ta kontroll över sina egna medieköp på digitala utomhustavlor – i realtid. Med programmatisk teknik kan ytan vara bokad och annonsen uppe på mindre än ett par minuter. Dessutom kan annonsören löpande styra innehållet baserat på interna och externa data, såsom exempelvis väder, flygtider eller pollenhalter.

Stockholm, 18 juli 2019 – Utomhustavlor finns det gott om i Sverige och för att lyckas boka en yta har det många gånger krävts lång framförhållning och större investeringar. Platform161:s programmatiska annonsplattform gör dem till det första företaget av sin sort som möjliggör realtidsoptimering av digitala utomhusytor i Sverige. På detta sätt blir det enklare att på egen hand köpa utomhusreklam och skräddarsy kommunikationen, vilket öppnar upp för fler att använda sig av utomhusmediet. Annonsörer kan själva aktivera utomhuskampanjer utan mellanhänder och optimera dessa i realtid efter hur kampanjen går.

- Att boka utomhusreklam idag behöver inte vara svårare än att boka ett bord på en restaurang. Tekniken har funnits sedan en längre tid. Redan 2014 hade vi tillsammans med Coca-Cola den första europeiska kampanjen där vi använde oss av realtidsteknik för att göra utomhusköp, säger Carl Liverstam, Nordenchef på Platform161.

Anpassad reklam ”offline” – retargeting IRL
Det är inte längre bara på internet reklamen anpassas dynamiskt efter målgrupp. Med den nya tekniken går det att undvika problematiken i att låta fel mottagare ta in fel reklam även i utomhusreklamen. Istället för att statiskt tapetsera en vägg, kan man köpa utomhusytor som anpassar sig efter vem som går förbi. Detta genom att till utomhuskampanjen addera egna data i form av vilka som till exempel besökt ens butik, eller deltagit i ett event. Man kan också ställa in kampanjen efter andra variabler som väder och pollenhalter, för att bättre passa människors intressen för stunden. Reklamens budskap kan även optimeras löpande efter vilken tid det är på dygnet, och i relation till var skyltarna står.

Välgörenhetsorganisationen Bigheart var först ut i Sverige att tillsammans med Platform161 använda tekniken på Arlanda Express tavlor via Moving Image, och idag arbetar man även med Åbro och Turkish Airlines på samma sätt. Även Pepsi Max i Nederländerna har testat programmatiska köp med Platform161 och tog via beacon-teknik upp vilka som stannade vid deras monter för smakprover. Algoritmen använde sig sedan av informationen för att självmant köpa ytor i det närliggande varuhuset när personerna i fråga rörde sig i närheten av reklamytorna. På så sätt kunde man fånga upp de som timmen innan fått ett smakprov Pepsi Max, även i utomhusreklamen. Ett case som belönades med IABs Mixx Award 2019.

- Just nu är det väldigt nytt för många, men det kommer nog inte dröja länge innan programmatiska utomhusköp är en given marknadsföringsmetod, menar Carl.

Se Pepsi Max case-film här.

För med information, vänligen kontakta:
Kalle Löfstrand, Communications Advisor, Shomei
kalle.l@shomei.se, +46 733 58 26 65