En ny resa påbörjades i Gamlestaden idag: Första spadtaget för Gamlestads torg

På samma plats som staden Nya Lödöse anlades för nästa 600 år sedan, samlades idag ett 40-tal personer från bland annat stadsbyggnadskontoret, fastighetskontoret, SDN Östra Göteborg, Arkitektbyrån, Västtrafik, Platzer, Serneke och media för att tillsammans fira första spadtaget för Gamlestads torg.

Under 2013 startade den största stadsarkeologiska undersökning som någonsin genomförts i Västsverige, där man grävde ut cirka 7000 kvm mark. Idag påbörjades en ny resa för denna historiska plats.

Förutom att Nya Lödöse låg här, har Gamlestaden i modern tid varit en plats där utveckling och förnyelse sitter i väggarna. Här började resorna för SKF, Volvo och Åhléns. I samma anda fortsätter nu resan, men med nya väggar och nya möjligheter. Gamlestaden är då som nu en plats som blickar framåt. Västtrafik kommer att skapa ett nytt resecenter i bottenvåningarna, med såväl vänthallar som service i form av handel och restauranger. Miljön blir en blandning av gammalt och nytt som bygger på den historia som finns.

På plats för att berätta om projektet fanns P-G Persson, VD för Platzer Fastigheter, Ola Serneke, VD för Serneke och Özgür Tasbas, ordförande i stadsdelsnämnden Östra Göteborg.

-          ”De närmaste 10 åren kommer det att ske stora förändringar i hela Gamlestaden. Stadsdelen kommer att växa ihop och Gamlestads torg blir entré till hela området - oavsett om du reser från Trollhättan, Alingsås, Kungsbacka eller Göteborg”, inledde P-G Persson, VD Platzer Fastigheter. ”Här byggs nu två mycket intressanta byggnader som omfattar totalt
16 500 kvm och de första hyresgästerna kommer att flytta in under sommaren 2018”.

-          ”Vi är glada att tillsammans med Platzer och Göteborgs Stad äntligen få sätta spaden i marken för Gamlestads torg. Den nya knutpunkten länkar samman staden och är en viktig del i Göteborgs framtida utveckling. Som samhällsutvecklare är vi stolta över att vara en del av det här projektet”, sade Ola Serneke, VD Serneke.

-          ”Idag skrivs här ett stycke historia som alla under lång tid kommer att vara mycket stolta över”, sade Özgür Tasbas, ordförande SDN Östra Göteborg och fortsatte: ”Förutom ett nytt resecentrum ska vi även erbjuda våra invånare ett bibliotek och ett Världslitteraturhus. Verksamheten som kommer bedrivas i huset ska innefatta omfatta mässor, seminarier, utställningar, konserter med mera. Återigen kommer just här hundratals, kanske tusentals, gröna jobb att skapas vilket socialt och ekonomiskt kommer stärka både stadsdelarna i Nordost, Staden i sin helhet och hela regionen. ”

P-G Persson, VD, tel: 0734-11 12 22
Kristina Arelis, kommunikationschef, tel: 070-577 51 54

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 465 000 kvm till ett värde om cirka 10 mdkr. Platzer är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.