Funkisfastighet på Polhemsplatsen fylls med liv och öppnas upp för allmänheten

Just nu pågår en varsam ombyggnation i och omkring fastigheten Stampen 4:44 på Polhemsplatsen i centrala Göteborg. Fastigheten uppfördes åren 1933-35 för tidningen Göteborgs Posten och sedan 2011 äger Platzer fastigheten. Med ledorden funktionellt, inkluderande och avslappnat skapas nu en ny atmosfär i huset. Projektet beräknas vara färdigt under våren 2016.

- Vår vision är att skapa liv och aktivitet i ljusgården och dess omgivande ytor samt öppna upp fastigheten för fler människor som kan trivas i de uppdaterade lokalerna, säger Ulrica Sjöswärd, marknadsområdeschef på Platzer. Sedan tidigare sitter Stampen Media Group med GP, OTW, V-TAB och Wallstreet samt Erik Olsson Fastighetsförmedling, Nettbuss och Bombardier i huset. Vi har idag glädjen att presentera två nya hyresgäster i linje med känslan och flödet vi vill skapa i huset.

Via en gemensam entré ska både hyresgäster och förbipasserande enkelt komma in i ljusgården och de öppna ytorna som vetter mot Polhemsplatsen. Här kommer man att kunna ta en kaffe, en lättare lunch eller helt enkelt bara en paus i den öppna vackra ljusgården. Café/bistro, reception samt konferens kommer att drivas av Compass Group.

- Vi är stolta och glada över det förtroende som vi fått av Platzer Fastigheter. Det känns mycket roligt att vara en del av en växande mötesplats i Göteborg och vi ser fram emot att leverera fantastisk mat och service till såväl hyresgäster som besökare i de spännande lokalerna. Uppdraget stärker vår position i väst och ger goda möjligheter till ytterligare utveckling av vår service till regionen, säger Jonas Siljhammar, VD Compass Group.

Till våren flyttar EFG Kontorsmöbler in med både kontor och ett helt nytt showroom i bottenplan.

- Flytten till Polhemsplatsen är en viktig del i vår stora förnyelse, förklarar Marcus Westdahl som är VD för EFG European Furniture Group. Vi har kraftig medvind i göteborgsregionen och räknar med att fördubbla omsättningen. Jag är övertygad om att de nya lokalerna hjälper oss att nå det målet. Läget är perfekt för kunder, arkitekter, designers och andra som vill inspireras i vårt showroom.

Nu pågår anpassningar av lokalerna för de nya hyresgästerna parallellt med ombyggnad av de gemensamma utrymmena. Huvudentrén från Polhemsplatsen flyttas några meter närmre centralstationen och får en välkomnande och inkluderande känsla. Utanför entrén på Odinsgatan har vi anlagt ny markbeläggning och tillfört bänkar och planteringar för en uppdaterad och trevligare känsla. Ljusgården har fått en ny ljusare kulör och en trappa kommer byggas med access till samtliga plan. Ljusgården kommer att möbleras med ambitionen att inbjuda till spontana möten och ”sit-downs” för hyresgästerna och besökare till huset. Allt för att skapa ett hus med devisen: ”Funkis när det är som bäst!”.

Ulrica Sjöswärd, marknadsområdeschef, Platzer, tel 0738-031209
Kristina Arelis, Kommunikations- och marknadschef, Platzer, tel: 0705-775154

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och förvaltar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 460 000 kvm till ett värde om cirka 9 mdkr. Platzer är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.