Göteborgs äldsta industribyggnad återställs, och ger plats för nytt restaurangstråk

Sockerbruket i Gamlestadens Fabriker som stod klart 1733, är Göteborgs äldsta industribyggnad. Under mer än hundra år har dess ena fasad varit dold och sammanbyggd med en angränsande byggnad. Nu återställer Platzer Sockerbruket genom att öppna upp mellan byggnaderna vilket ger plats för ett nytt restaurangkluster som stärker den växande mat- och dryckesscenen i Gamlestaden.

- Det känns lite som en skattjakt när vi snart ska börja frilägga det gamla Sockerbrukets fasad, säger Per Lindström, projektledare på Platzer. Vi vet inte riktigt vad som kommer fram, och har bara gamla målningar och ritningar som visar hur det en gång såg ut.

Sockerbruket byggdes av bröderna Jacob och Niclas Sahlgren och var under mitten av 1700-talet ett av Europas största. På 1800-talet omvandlades det till spinneri och textilindustri, och kring dessa verksamheter växte övriga fabriksbyggnader fram. Idag lever textilarvet vidare genom modeföretag, designmarknad och utbildning för framtidens modedesigners inom de snart 300 år gamla väggarna. I stället för sockerproduktion finns här nu ett destilleri, en vinbar och en napolitansk pizzeria på andra sidan innergården, samt ett växande foodtech-kluster som utvecklar framtidens livsmedel.

Den nya passagen mellan byggnaderna kommer att utformas som en intim gata med barer och restauranger, och blir bakdörren till en ny musikscen som Platzer planerar att uppföra i den gamla Bingolotto-studion. Sockerbruket utgör gatans ena vägg, den andra sidan byggs upp med återbrukat tegel och följer stilmässigt byggnadens industrikaraktär.

- När vi öppnar upp mellan husen tillgängliggör det inte bara en historiskt värdefull byggnad, det är också ett viktigt steg i vår fortsatta utveckling av Gamlestadens Fabriker, säger Robert Woodbridge, affärsutvecklare på Platzer. Den här typen av tajta gaturum byggs helt enkel inte längre, men här kan vi både ta vara på den tidstypiska strukturen och samtidigt anpassa innehållet för en ny tid.

Gamlestadens Fabriker är det anrika fabriksområdet där SKF en gång startade, som varit hemvist för Skandinaviens största bomullsspinneri, ett av Europas största sockerbruk och norra Europas största tv-studio. Dessutom är det platsen där Nya Lödöse, föregångaren till staden Göteborg, en gång låg. Nu omdanas området av Platzer för att ge plats för mat, dryck, kultur och framtidens viktiga företag. Inom de kommande åren kommer området förtätas med över 60 000 kvm kontor, 300 bostäder, restauranger och service. Området är även en viktig pusselbit för att länka samman innerstaden med Gamlestaden och stadens nordöstra delar.

Robert Woodbridge, affärsutvecklare, Platzer, tel 031-62 53 26
Johan Björkman, marknadsansvarig, Platzer, tel 031-63 12 19

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i till ett värde om 28 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.