Platzer förvärvar anrik fastighet i Göteborgs innerstad

Platzer förvärvar en fastighet i Göteborgs innerstad på 7 100 kvm med ett fastighetsvärde om 402 mkr. Samtliga ytor är uthyrda till det 5-stjärniga hotellet Elite Plaza Hotell. Förvärvet stärker Platzers position i CBD i centrala Göteborg.

Inom Vallgraven 5411 Vstra Hamngatan 3

Platzer har tecknat avtal med AFA Fastigheter om att förvärva fastigheten Inom Vallgraven 54:11, med adressen Västra Hamngatan 3. Fastigheten, som omfattar 7 100 kvm, har i affären åsatts ett underliggande fastighetsvärde om 402 mkr.  Förvärvet sker genom bolagsförvärv och tillträds den 30 september 2020.

På fastigheten står en elegant byggnad i nyklassicistisk stil som uppfördes 1889. Hela byggnaden är fullt uthyrd till det 5-stjärniga hotellet Elite Plaza Hotell, som är ett av de mest välrenommerade hotellen i Göteborg.  Hotellet erbjuder 127 exklusiva rum, gym samt restaurangen Swea Wine & Dine, en cocktailbar och den engelska gastropuben The Bishops Arms.

- Att få möjlighet att köpa denna anrika fastighetsklenod är något vi är mycket glada över. Förvärvet är en del i vår strategi att stärka vår position i CBD i Göteborgs innerstad, säger Henrik Axelsson, affärsutvecklingschef på Platzer. Hyresavtalet med Elite Plaza Hotell är långsiktigt, och de har visat att de står stabilt även i en orolig tid.

- Hotell ligger oss varmt om hjärtat på AFA Fastigheter och det är med visst vemod vi säljer vår pärla i Göteborg, säger Anna Berfenstam, transaktionschef på AFA Fastigheter. Platzer är ett bolag som driver utvecklingen av Göteborg och vi känner oss trygga med att de kommer att fortsätta ta väl hand om huset och dess hyresgäst. Skälet till att vi säljer är att vår hotellandel har blivit för stor då vi under senaste åren avyttrat både kontor och bostäder.

Henrik Axelsson, affärsutvecklingschef, Platzer, tel: 0730-71 59 90
P-G Persson, vd, Platzer, tel: 0734-11 12 22

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 820 000 kvm till ett värde om 21 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.