Platzer och SERNEKE utvecklar tillsammans Gamlestadens Resecentrum

Platzer Fastigheter och SERNEKE har träffat avtal om att tillsammans i projektform utveckla Gamlestadens Resecentrum med en area om ca 17 000 kvm. Platzer förvärvar den blivande fastigheten för långsiktig förvaltning och SERNEKE kommer att ansvara för totalentreprenaden av byggnaden. Den totala projektkostnaden är beräknad till 450 miljoner kronor.

Som en del i det Västsvenska paketet ska stadsdelen Gamlestaden utvecklas och kommer omfatta bland annat resecentrum, kontor, bostäder och handel. Vad gäller resecentrum har Göteborgs stad ingått avtal om försäljning av mark och byggrätt om ca 17 000 kvm till byggbolaget SERNEKE.

Platzer förvärvar nu fastigheten av SERNEKE och tillsammans kommer parterna att utveckla fastigheten och det blivande resecentrumet. Samarbetet innebär att Platzer står för ägande, uthyrning och förvaltning medan SERNEKE kommer ansvara för totalentreprenaden av byggnationen. Västtrafik har tecknat ett långsiktigt hyresavtal för delar av resecentrumet. Platzer driver nu arbetet vidare med uthyrning av lokalerna. Byggnationen beräknas starta i början av 2016 och stå helt färdig under fjärde kvartalet 2017.

- Ett hårt arbete från såväl kommunen, Västtrafik som från oss på SERNEKE, har skapat detta spännande projekt, säger Ola Serneke VD på Serneke Group AB.

- Platzer är redan stora fastighetsägare i Gamlestaden och vi tror mycket på områdets utveckling. Resecentrumet kommer bli ett viktigt nav för hela området. Dessutom blir det en profilbyggnad med bästa läge i Gamlestaden som vi nu får möjlighet att förvärva och därigenom också vara med och utveckla, säger P-G Persson, VD Platzer Fastigheter.

- Förvärvet stämmer väl överens med Platzers strategi att växa i Göteborgs tillväxtområden och knutpunkter samtidigt som det är en utvecklingsfastighet, fortsätter P-G Persson.

Platzer, VD P-G Persson, 0734-11 12 22
SERNEKE, VD Ola Serneke, 0706-24 39 90

Denna information är sådan som Platzer Fastigheter Holding AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 07:30 den 12/1 2015.

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 420 000 kvm till ett värde om cirka 8 mdkr. Platzer är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.