Platzer stärker positionen i Gårda genom förvärv av två kontorsfastigheter

Platzer förvärvar två kontorsfastigheter i Gårda på totalt 22 400 kvm med ett fastighetsvärde om 1 068 mkr. Fastigheterna kompletterar det befintliga beståndet av såväl förvaltnings- som projektfastigheter och förstärker Platzers position som ledande fastighetsägare i Gårda.

Platzer har träffat avtal med Vasakronan om att förvärva fastigheterna Gårda 18:23 och Gårda 18:24. Fastigheterna, som tillsammans omfattar ca 22 400 kvm, har i affären åsatts ett underliggande fastighetsvärde om 1 068 mkr. Förvärvet sker genom bolagsförvärv och tillträds den 28 september 2018.

Den ena fastigheten är Gårda 18:23, även kallad Drivhuset, och ligger på Vädursgatan 6. Den uppfördes 1989, har nyligen genomgått en omfattande totalrenovering och är fullt uthyrd. Fastigheten omfattar totalt 13 700 kvm lokaler och består av moderna kontor med flexibla och öppna planlösningar.

Den andra fastigheten är Gårda 18:24 med adressen Gårdatorget 1-2. Den byggdes 1991 och omfattar totalt 8 700 kvm, huvudsakligen kontor, och har en vakans om 25 %.

-   Det här är två bra kontorsfastigheter i Gårda som kompletterar vårt bestånd och förstärker vår position som den ledande fastighetsägaren i Gårda, säger P-G Persson, vd på Platzer. Båda fastigheterna är dessutom miljöcertifierade i enlighet med vår långsiktiga ambition att hela fastighetsbeståndet ska vara certifierat.

P-G Persson, VD, Platzer, tel: 0734-11 12 22
Ulf Lindén, marknadsområdeschef, Platzer, tel: 0706-26 41 14
Lennart Ekelund, CFO, Platzer, tel: 0703-98 47 87

Denna information är sådan som Platzer Fastigheter Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 juli 2018 klockan 16.00 CET.

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 800 000 kvm till ett värde om 16 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.